Många bilhandlare svarar inte på mejl

Tre av tio bilhandlare bryr sig inte om att svara på mejl från potentiella köpare, visar vår undersökning. Känner du igen dig?

En del bilhandlare svarade blixtsnabbt på vårt mejl, medan andra inte svarade alls.

Alla som varit på jakt efter en ny bil vet att vissa bilhandlare är riktigt duktiga på att fånga upp kunder, medan andra ligger efter. Vi kontaktade 57 auktoriserade bilhandlare runt om i landet, och de flesta svarade redan inom några timmar.

Men efter en vecka hade tre av tio handlare inte svarat alls. Generellt sett är bilhandlarna i storstäderna bäst – vi fick rekordsnabbt svar från både Bilia i Mölndal och BMW-återförsäljaren Bavaria i Vällingby. Något mindre återförsäljare var däremot inte lika duktiga på att svara snabbt.

Vi formulerade oss på olika sätt till olika handlare – det är alltså ingen vetenskaplig undersökning, men gemensamt för alla våra intresseanmälningar på de totalt 57 bilarna var att de innehöll en specifik fråga och att de var välformulerade. Det fanns alltså ingen anledning för handlarna att misstänka att detta inte var en potentiell kund, eller att detta var en "provkörningsnisse" som inte skulle köpa bilen.

De flesta bilköpare har redan bestämt sig när de besöker en bilhandlare. Nästan alla som befinner sig i en bilhall är potentiella kunder. Därför är det underligt att det ibland kan ta lång tid innan en säljare kommer fram och hälsar. Men det finns naturligtvis också exempel på bilhandlare som uppmärksammar kunderna direkt.

I samband med den här undersökningen gjorde vi några korta besök hos flera bilhandlare i Stockholmsområdet. Vi gick bland annat till BMW i Solna. På begagnatsidan är det i princip omöjligt att gå omkring mer än någon minut innan en säljare frågar om han eller hon kan hjälpa till. Vi blev även positivt överraskade av Volkswagen i Bromma och Europeiska Motor i Vällingby, som säljer Toyota. Säljarna var snabba och tog sig sedan tid att förklara allt.

Men det verkar som att bilhandlarna blir allt bättre. I vår begagnatdatabas har ni läsare bidragit med ris och ros på nästan 25.000 bilar. Betyget för de auktoriserade nybilhandlarna är 79 procent, medan betyget för bilhandlaren vid begagnatköp är 67 procent. Sedan 2005 har det genomsnittliga betyget för nybilshandlarna ökat från 66 till 85 procent.

Nu har du själv chansen att tycka till om bilhandlarna. Kommentarsfältet är öppet!

Grönt ljus:
Bilhandlare som svarade inom 24 timmar
Företag Märke Ort
Atteviks Audi Jönköping
Bavaria BMW Solna
Bavaria BMW Vällingby
Bilia BMW Mölndal
AutoPartner BMW Kristianstad
Theanders Bil BMW Lund
Autopunkten Honda Enskede
Kronobergs Bilaffär Honda Växjö
Hedin Bil Mercedes Linköping
Hedin Bil Mercedes Uppsala
Norrbil Audi Norrtälje
Svenstigs Audi Värnamo
Molin Bil BMW Sundsvall
Ivars Bil BMW Hoting
Rylander Bil Mercedes Sundsvall
Bil-Bengtsson Volvo Sjöbo
Bilbolaget Volvo Strömsund
Din Bil Volkswagen Bromma
Volkswagen Hammarby Volkswagen Stockholm
Söderbergs Personbilar Volkswagen Norrköping
Toveks Bil Volkswagen Borås
Holmgrens Bil Lexus Jönköping
Lexus Karlstad Lexus Karlstad
Burlin Motor Toyota Umeå
Bilforum Subaru Enköping
Småländska Bil Kia Växjö
Upplands Motor Dacia Uppsala
Rolf Ericson Bil Dacia Borlänge
Birka & Brem Bil Citroën Södertälje
Björkmans Bil Peugeot Västerås
Bilcity Bollnäs Opel Söderhamn
Ärlebo Bil Opel Varberg
Gult ljus:
Bilhandlare som svarade inom en vecka
Företag Märke Ort
Audi Stockholm Audi Danderyd
Müllers Bil Audi Luleå
Audi Stockholm Audi Hammarby
Hansson Bil Honda Vänersborg
Bilbolaget Nord Volvo Umeå
Upplands Motor Volvo Akalla
Europeiska Motor Toyota Vällingby
Autoexpo Kia Nacka
Rött ljus:
Bilhandlare som inte svarade alls
Företag Märke Ort
Berner Audi Sundsvall
Möller Bil Audi Örebro
Nordemans Bil Audi Örnsköldsvik
Möller Bil Audi Eskilstuna
Auto 7H Peugeot/Suzuki/Subaru Borås
Novation BMW Uppsala
Veho Bil Mercedes Huddinge
Bilia Haga Norra Volvo Solna
Din Bil Volkswagen Malmö
Bilpartner Jägersro Subaru Malmö
Bröderna Hjort Bilkonsult Subaru Vagnhärad
ANA Motorcentrum Hyundai Trollhättan
Haag & Carlsson Bil Hyundai Nyköping
Citroën Center Citroën Spånga
Sannarps Bil Peugeot Halmstad


Rättelse 29/5:
Tidigare fanns återförsäljarna Hedin Bil i Mölndal (Mercedes) och Paulssons Bil i Helsingborg (BMW), med på listan över handlare som inte svarat alls. Dessa handlare fick dock aldrig något mejl, på grund av ett teknikproblem som inte låg på återförsäljarnas sida. Handlarna fanns alltså felaktigt på "röda listan" vilket vi beklagar.

På det hela taget har jag bra erfarenheter av bilhandlare.
101
203