Aston Martin Vantage V12 S – nu med 573 hk

Med ett extra ”S” blir Aston Martin V12 Vantage riktigt kvick, toppeffekten ökar till 573 hk och modellen får en sjustegad Sportshift III-låda. Toppfarten anges till 330 km/h. Designen är i stort sett densamma – men varför ändra på en skönhet?
Annons

Aston Martin Vantage V12 S – nu med 573 hk
Aston Martin Vantage V12 lever vidare, fast nu med tilläggsnamnet ”S”. Det innebär den nya, uppgraderade V12:an med 573 hk. Klicka på bilden ovan för att hoppa till bildgalleriet med stora, högupplösta foton.

Även Aston Martin V12 Vantage får ta del av den uppgraderade AM28 V12:an på 6,0 liter som debuterade i Vanquish förra sommaren och även hamnat hos Rapide S och DB9. Det innebär att Vantage V12 inte alls är så ”död” som Aston Martin påstod för några veckor sedan utan lever vidare med tilläggsnamnet ”S”.

Aston Martin V12 Vantage S får med nya motorn toppeffekten höjd till 573 hk med 620 Nm tillgängligt vid 5.750 rpm. Nya AM28 är en vridstark V12:a och den ger 510 Nm redan strax över tomgång, 1.000 rpm. Med mer effekt blir Aston Martin V12 Vantage S den snabbaste modellen man kan erbjuda, undantaget den exklusiva One-77, med en toppfart på 330 km/h.

Den andra stora nyheten på Aston Martin V12 Vantage S är ”Sportshift III AMT”, en sjustegad robotlåda från Graziano som med hydraulservo ger automatlådans fördelar och den manuella lådans bränslesnålhet. En stor fördel är att nya automatlådan Sportshift III AMT sparar 25 kilo i vikt jämfört med föregångarens sexväxlade manuella låda. Någon manuellt alternativ finns inte kvar för Aston Martin Vantage V12 S .

Tredje nyheten som vi känner igen från övriga modeller är aktiva Bilstein-stötdämpare som elektroniskt kan styra sin karaktär i tre lägen: Normal, Sport och Track. Normal-läget är bekvämare än föregångaren, Sport-läget är ungefär som förut och Track ska ge en betydligt vassare karaktär än tidigare Vantage V12. Sport-knappen på instrumentbrädan ändrar dämparinställningen, växlingsprogrammet, styrservot och öppnar upp avgassystemet. Även styrservot på Aston Martin Vantage V12 S är nytt, ZF Servotronic, med snabbare utväxling.

På utsidan är inte mycket förändrat och en av de få saker som ändrats på Aston Martin V12 Vantage S är grillen, där vi kan ana en del av de förändringar som nämndes hos konceptbilen  CC100 Speedster Concept.

Annons
Annons
Rulla till toppen