Bilhandlarna utnyttjar inte nätet

Nästan alla som ska köpa bil börjar leta på internet. Men bilhandlarna är ofta dåliga på att utnyttja nätet. Att chatta eller twittra med säljarna går nästan aldrig.

Audi Forum vid Norrmalmstorg i Stockholm ska locka nya kunder till märket. Men själva köpet görs fortfarande hos en återförsäljare. Foto: Audi

Bilbranschen befinner sig i kris, och en del biltillverkare försöker överleva genom att lansera nyskapande modeller som bryter med traditionerna och ska locka yngre köpare. Men ofta är det bara bilarna i sig som görs "ungdomliga". Att köpa bilen görs nästan alltid på samma sätt som för 30 år sedan – ute i ett industriområde.

Audi, Volvo och Volkswagen har varsin utställningslokal vid Kungsträdgården i Stockholm. Där är möjligheterna att provköra inte lika stor, men det är heller inte lika viktigt längre. Många yngre köpare bryr sig mer om design och ny teknik. Audi har också öppnat ett digitalt showroom i London där köparen kan skräddarsy sin bil på stora skärmar, och både Volkswagen och Audi finns representerade med varsitt showroom på Manhattan.

Hos Bilia går det numera att chatta – utmärkt!

I vår undersökning är det förbluffande få bilhandlare som är riktigt aktiva på nätet. Alla har en hemsida, men nästan ingen har möjlighet att chatta eller twittra med potentiella köpare. I andra branscher är företagen bättre på att finnas där kunderna finns. SAS har fått mycket beröm för sitt Twitterkonto och alla stora mobiloperatörer har kundtjänst i sociala medier.

Ett annat problem är svårigheten att jämföra priser och bilar. Att leta reda på ett kampanjpris för en ny bilmodell har blivit enklare tack vare sajter som Facit, som auto motor & sports samarbetar med. Men för en enskild bilhandlare kan det fortfarande kännas jobbigt att marknadsföra kampanjpriser på många olika sajter.

Konsumentverket har fullt upp med anmälningar om bilverkstäder och bilåterförsäljare. Företag som säljer begagnade bilar hamnar näst högst upp på listan över de mest anmälda företagen, efter bostadsreparationer. Bara fyra av tio tycker det är enkelt och okomplicerat att köpa bil – en dålig siffra, med tanke på hur mycket pengar en ny bil kostar.

Google testar just nu ett pilotprojekt i Kalifornien där potentiella bilköpare kan jämföra priser på nätet, och snart också köpa bilen online.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa bil på nätet.
91
85