Läsarna tycker till om bilhandlarna

Vår granskning av bilhandlarna har väckt många reaktioner hos läsarna. Vissa är missnöjda medan andra hyllar sin återförsäljare.
Annons

Läsarna tycker till om bilhandlarna
Många ville tycka till om bilhandlarna – även några som själva försörjer sig som bilsäljare. Foto: Upplands Motor

Innan vi publicerade vår granskning om bilhandlarna fick ni läsare chansen att tycka till, och ge både ris och ros. Vi fick mycket respons – detta verkar vara ett ämne som berör.

Det var inte bara bilköpare som ville ventilera sina åsikter. Även bilhandlarna själva gav sin syn på saken.

”Jag är själv bilförsäljare och tycker att det är tragiskt att det finns försäljare som inte är hungriga! Byt jobb istället och ge platsen åt någon som kan ta hand om det viktigaste vi på företaget har – kunderna!”, skriver ”Bilförsäljaren”.

En annan bilhandlare retar upp sig på kunderna:

”Kan vi inte skriva om kunderna? Ni ringer, mailar åker land och rike runt för bästa pris. Först terroriserar ni handlaren på orten… Han ska ge er all info och ge er all sin tid. Sen åker ni 30 mil för ett bättre pris som motsvarar tre backar läsk. Sen förväntar ni att handlaren på hemorten ska ta emot er med öppna armar när ni behöver hjälp med att ställa in radion.”

”Tänk om alla dryga kunder skulle ta en sekund och rannsaka sig själv på sitt eget beteende? Vi kan inte ge hur mycket rabatt som helst… Jag hade en kund som sprang runt och jagade pris, när han jagat färdigt så säger han: du slänger väl med vinterdäck på alufälg va? Fullkomligt logiskt att vi skulle ha 13–17 tusen att ge bort bara sådär. Detta är heller inget ovanligt beteende av kunder!”

Flera läsare tycker att säljarna inte alltid är tillräckligt pålästa.

”Det som retar mig personligen är att jag oerhört sällan träffar på någon säljare (bra eller dålig) som kan mer än jag själv om vad som ingår i olika paket, motoralternativ och så vidare”, skriver ”Fastmarken”.

”Man måste ta hand om kunden som kommer in i bilhallen och dessutom vara påläst om de produkter man säljer. Att man inte kan alla detaljer på ett främmande märke säger jag inget om. Men jobbar man på ett företag som säljer nybilar så ska man vara påläst om sitt eget märke”, tycker Peter Holmqvist.

Läsaren Christian Sternudd är missnöjd med att hans säljare låtit den nya bilen stå i Södertälje i tolv veckor. Men flera läsare är också mycket positivt inställda till återförsäljarna.

”Jag är jättenöjd med min bilförsäljare, både före och även nu! Det har nog med att han har en bra personlighet samt är bilintresserad”, skriver Kevin, medan signaturen Tomas berömmer Autopartner i Linköping.

Det får bli signaturen Janne som får avsluta diskussionen:

”Det verkar som att det finns många förutfattade meningar om bilförsäljare. Ett litet råd till alla bilköpare där ute: bemöt människor (även bilförsäljare) såsom ni själva vill bli bemötta.”

Annons
Annons
Rulla till toppen