Bara 1.963 exemplar ska byggas av ”Porsche 911 50 Years Edition” – och siffran ska förstås påminna oss om det år då 911:an presenterades första gången. Det var för övrigt på Frankfurtsalongen i september 1963 och samma månad i höst startar leveranserna av jubileumsbilen.
Porsche 911 50 Years Edition grundar sig i en ”vanlig” 911 Carrera S med 400 hk. Men de som tycker att bilen ser ovanligt bred ut över höfterna har helt rätt, det är samma skärmar som på Carrera 4 vilket gör att sidomåttet ökar med 44 millimeter. Någon fyrhjulsdrift har dock inte 50-årsjubileumbilen, Porsche 911 50 Years Edition är bakhjulsdriven.
Blinkningarna till gamlingen från 1963 är många, liksom de speciella emblemen som dyker upp på utsidan och i interiören. Tydligast är förstås de speciella 20-tumsfälgarna som ska påminna om de klassiska Fuchs-fälgarna med mattsvart centrum.
Jubileumsmodellen Porsche 911 50 Years Edition har fått ”extra allt” som standard och det innebär PASM-stötdämpare (avstämda för den bredare karossen), PTV (aktiv momentstyrning), sportavgassystem, speciella bi-xenon strålkastare, navigationssystem, med mera.
För att utmärka Porsche 911 50 Years Edition ytterligare har man också tagit fram två exklusiva exteriörkulörer som ska påminna om de klassiska bilarna: ”Graphite Grey” och den ljusare ”Geyser Grey Metallic”. Även solid svart finns som tillval till Porsche 911 50 Years Edition.
”Porsche 911 50 Years Edition”, gör 0-100 km/tim på 4,5 sekunder, (4,3 med PDK-växellåda) och har en uppgiven topphastighet på 300 km/tim (298 km/h med PDK). Bränsleförbrukningen enligt NEDC för blandad körning är 9,5 l/100 km (8,7 med PDK), motsvarande 224 g koldioxid per kilometer (205 med PDK).
Jubileumsmodellen finns hos Porsches återförsäljare med början i september 2013. Priset i Sverige blir 1.155.000 kronor.