ams undersöker bilinbrott
Del 1: Här sker flest inbrott och stölder
Del 2: FILM: Stjäl en BMW – på 3 minuter!
Del 3: Så undviker du inbrott (plus fem myter om bilinbrott)
Del 4: Polisen svarar på kritiken
Del 5: Läsarna berättar
Bilinbrott är aldrig roligt men det finns flera sätt att skydda sig. Ett är helt enkelt att välja en stöldsäker bil. Den brittiska normen NVSA infördes för fem år sedan och den svenska försäkringsbranschen har testat 130 bilmodeller för att ta reda på vilka som är stöldsäkra och inte.
En bil utmärker sig med att få toppbetyg i både kategorin ”stöld av bil” och ”stöld ur bil”: Citroën C5 med utrustningsnivån Exclusive. I övrigt klarar sig även Volvo, Lexus, Volkswagen och Audi bra. Men omkring 30 bilar har också riktigt dåligt stöldskydd.
”De som behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Toyota, Subaru och Suzuki”, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.
Flera biltillverkare vägrar låta sina nya modeller genomgå testerna, bland annat BMW, Mercedes, Kia, Nissan och Honda.
”Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil. Särskilt med tanke på att vissa av de biltillverkare som inte rapporterar sina fordon för betygssättning finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken”, säger Anders Edvardsson.
Hela listan på alla bilmodeller finns i pdf-format hos Trafikförsäkringsföreningen
Nytestade bilar med högt betyg
• Audi A6, A7, Q3, RS 3, S5, S6
• Lexus GS 250, GS 450h
• Volkswagen CC, Golf 7 (med tillval Security), Passat, Touareg
• Volvo C30, S40, V40, V50, S60, V60, V70, S80, XC70, XC90
Nytestade bilar med tveksamt eller dåligt betyg
• Chevrolet Captiva, Cruze, Spark
• Ford B-Max, Focus
• Hyundai i40
• Mazda 6, CX-5
• Peugeot iOn
• Suzuki Swift
• Toyota Auris, GT 86, Rav 4, Yaris Hybrid
• Volkswagen Beetle