Det var dåvarande Volvochefen PG Gyllenhammar som 1985 meddelade att Volvo skulle etablera en bilfabrik i Uddevalla. Ett välkommet besked i regionen då Uddevallavarvet lagts ner samma år och varvsområdet i Sörvik kunde utnyttjas för att bygga bilfabrik istället.
I maj 1986 byggdes den första Volvon i Uddevalla, en vit 740, och den fick smeknamnet ”Försten”. Totalt blev det runt 235.000 bilar som producerades i Uddevalla.
Fabriken bytte ägare vid flera tillfällen och sedan 2003 drevs fabriken som ”Pininfarina Sverige AB”, ett samarbete mellan Volvo Personvagnar och Pininfarina S.p.A.
Epoken avslutades med att Volvo PV köpte ut delägaren Pininfarina vid årsskiftet och bestämde sig för att lägga ner produktionen i Uddevalla.
Idag tisdag, 25:e juni, byggdes de absolut sista Volvo C70 i Uddevalla. Den sista kundbilen var beställd från USA och den absolut sista C70:an rullade direkt till Volvos museum i Göteborg. Cirka 89.000 Volvo C70 byggdes i Uddevalla. Som ett historiskt faktum bland många var det just i Uddevalla som Volvo byggde bil nummer 15 miljoner, 2008.
Fabrikslokalerna, som omfattar 1,5 miljoner kvadratmeter (!), har sålts till granitföretaget Benders. Deras mål är att utnyttja merparten av lokalerna för granitproduktion och hoppas att det kan skapas 500 nya arbetstillfällen i fabriken.
I videofilmen längst upp på sidan visas en parad som Volvo C70-klubben höll i Uddevalla förra helgen.
Läs mer: ”Historien om Sörvik – drömfabriken” (ur Bohusläningen).