Citroën Grand Picasso blir supersnål

Citroën släpper nya Grand C4 Picasso senare i sommar, med sju säten och annorlunda design. Med snålaste motorn släpper den ut 98 gram och blir miljöklassad.
Annons

Citroën visade upp konceptbilen Technospace i februari, och några månader senare blev den verklighet i form av C4 Picasso. Nu kommer också en sjusitsig version, som kallas Grand C4 Picasso.

Den största nyheten är att nykomlingen baseras på PSA-koncernens smarta EMP2-plattform. Den fungerar ungefär som Volkswagens MQB, och ger bland annat en viktminskning på 110 kilo jämfört med föregångaren.

Den snålaste dieselvarianten har en 1,6-litersmotor och släpper ut 98 gram per kilometer. Som tillval finns en uppdaterad version av Citroëns automatiska robotlåda, som nu bytt namn till ETG6.

Ett steg upp finns en ny dieselmotor som kallas Blue HDi och uppfyller Euro 6-kraven. Med hjälp av en så kallad SCR-modul (Selective Catalytic Reduction) uppger Citroën att de farliga utsläppen av kväveoxider (NOx) kan minskas med upp till 90 procent. Motorn har 150 hästar och släpper ut 110 gram (117 med automatlåda).

Jämfört med förra generationen Grand C4 Picasso är längden oförändrad (4,59 meter), men axelavståndet växer till 2,84 meter. Enligt Citroën ger det bättre flexibilitet, större kupéutrymmen och enklare insteg till sista sätesraden.

Klicka för att läsa hela pressreleasen i pdf-format

Annons
Annons
Rulla till toppen