AMG-chefen: Därför skippar vi dieselmotorer

PREMIUM Den svenske AMG-chefen Ola Källenius avslöjar varför vi inte får se en AMG-modell med dieselmotor.
Annons

AMG-chefen: Därför skippar vi dieselmotorer
Ola Källenius har ansvarat för AMG-avdelningen sedan 2010.
AMG-chefen: Därför skippar vi dieselmotorer
Mercedes lanserar en ny sportbil 2014. Den blir något mindre än SLS och ska konkurrera med Jaguar F-Type och Porsche Cayman. Foto: SB Medien

Mercedes AMG-division har just nu fullt upp med lanseringen av nya A 45 och CLA 45. Första intrycket från testchef Mikael Johnsson lovade gott, och hela provkörningen kan du läsa i nummer 15/2013.

Men det har också börjat ryktas om en helt ny AMG-modell, som hamnar ett steg under nuvarande SLS AMG. I en intervju med tyska auto motor und sport bekräftar chefen för Mercedes AMG, Ola Källenius, att något är på gång.

”Med SLS har vi en plattform med motorn fram och drivning bak där vi har ganska stort spelrum. SLS har ju slagit ned som en bomb. Naturligtvis vill vi ha mer, men det är ännu lite för tidigt för att kunna säga exakt vad som händer under SLS-modellen. Men något kommer, det är korrekt.”

Dagens downsizade turbomotorer ger högre effektivitet än en sugmotor. Därför kan V8-motorn på 6,2 liter utan turbo eventuellt läggas ned i samband med att Mercedes slutar tillverka SLS AMG.

”Både vi och våra kunder älskar sugmotorer, men de kommer ersättas med turbomotorer på medellång till lång sikt.”

AMG-chefen: Därför skippar vi dieselmotorer
AMG-divisionens modellprogram sträcker sig nu från lilla A 45 AMG med 360 hästar till G 65 AMG med 612 hästar. Foto: Rossen Gargolov
AMG-chefen: Därför skippar vi dieselmotorer
BMW har släppt flera dieselmodeller med M-märke, men Mercedes väljer en annan väg med AMG-modellerna.

Hittills har Mercedes AMG undvikit dieselmotorer (med ett enda undantag: C 30 AMG) och så lär det förbli, enligt Ola Källenius.

”Idag har våra bensinmotorer ett så högt vridmoment och en effektivitet som man bara nådde med dieselmotorer för några år sedan. Dessutom är vikten hos en dieselmotorer inte alls bra för köregenskaperna. Vi vill inte göra en 80-procentig AMG-bil. Alla våra modeller måste vara 100 procent AMG. Vi har undersökt dieselmotorer i detalj och kommit fram till att det inte är trovärdigt för vårt märke under en överskådlig framtid.”

En AMG-modell med dieselmotor skulle förmodligen kunna sälja bra i Europa, menar Ola Källenius. Men Kina, Ryssland och USA är viktigare marknader och där finns ingen, eller mycket låg, efterfrågan på dieselmodeller.

• Ska ni lansera en AMG-version av alla Mercedesmodeller?

”Nej. Modellportfolion växer väldigt starkt. Då måste vi också välja. Vi gör ingen B-klass, vi gör ingen GLK. Vi väljer det som passar vår strategi bäst och de modeller som efterfrågas.”

• Är du orolig för att det blir mindre accepterat att bygga snabba prestandabilar?

”Med SLS Electric Drive har vi tydligt visat att vi kan bygga känslosamma elbilar”, säger Ola Källenius.

Han påpekar också att AMG lanserar ett ”Businesspaket” till AMG-versionerna av E-klassen. Det tar bort modellbeteckningen och de fyra avgasutblåsen.

”Det blir en ulv i fårakläder!”

Annons
Annons
Rulla till toppen