Uppstickaren som ska vara roligare än Prius

Toyota har ägt hybridmarknaden i över 15 år. Men nu kommer en utmanare som lockar med både låg förbrukning, snygg design och roliga köregenskaper. Kan det lyckas?
Annons

Uppstickaren som ska vara roligare än Prius
Nästa generation Ford Mondeo hämtar tekniken från nuvarande Fusion, som redan säljs i USA. Här i hybridutförande.

Toyota har i princip haft monopol på hybridtekniken under många år. Två av tre hybridbilar som säljs i USA kommer från Toyotakoncernen, och totalt sålde Toyota och Lexus 142.000 hybridbilar i USA under årets första fem månader.

Men enligt Automotive News kan 2013 blir året som Toyota, för första gången, utmanas på allvar av en konkurrent i hybridklassen.

Ford säljer två hybridmodeller på USA-marknaden: C-Max och Fusion (som byter namn till Mondeo när den lanseras i Sverige under 2014). Totalt sålde Ford 35.000 hybridbilar i USA – bara en fjärdedel av Toyotas hybridförsäljning – men enligt Automotive News lockar Fords hybridmodeller kunder som inte bara vill ha låg förbrukning, utan också bättre köregenskaper och roligare design.

”Toyota har fortfarande den stora majoriteten av hybridmarknaden, men Ford har etablerat sig som den näst största tillverkaren och de har ökat sin marknadsandel enormt”, säger Jeremy Acevedo, analytiker på Edmunds till Automotive News.
 

Ford har lanserat en ny reklamkampanj med namnet Hybrid Games, där en C-Max utmanar Toyota Prius i bland annat acceleration och förbrukning. Men Toyota verkar inte vara oroliga för konkurrensen på området de haft kontroll över sedan Prius lanserades 1997.

”Vi har uttryckligen sagt att vi hoppas fler tillverkare ger sig in i hybridbranschen, och vi kommer göra hybridversioner av alla våra bilar. Vad vi ser nu är en spridning av hybridmodellerna. Anledningen till att vår marknadsandel går ner är att fler tillverkare förstått att hybrider är smarta”, säger John Hanson på Toyota i USA.
 

Annons
Annons
Rulla till toppen