Insignia Country Tourer – en XC70-killer?

Nu kompletterar Opel Insignia-familjen och tillför modellen ”Country Tourer”. Enligt känt recept innehåller Insignia Country Tourer förhöjd markfrigång, fyrhjulsdrift och skyddande plastdetaljer som ska ge en mera äventyrlig karaktär. Skogsmulle på tyska, helt enkelt!
Annons

Insignia Country Tourer – en XC70-killer?
Dubbla utblås, plastsköldar, skärmkanter och ”hasplåtar” i plast är en del av de detaljer som utmärker Country Tourer från en vanlig Insignia Sports Tourer. Klicka på fotot ovan för att hoppa direkt till bildgalleriet.

Att Opel skulle lansera en Insignia Country Tourer är ingen hemlighet direkt efter spionbilderna men här är de första bilderna och faktauppgifterna. Publik premiär blir det på Frankfurtsalongen i september och då ska vi även få fler uppgifter om svenskt pris och utrustningsdetaljer.

Markfrigången på Insignia Country Tourer har höjts med 20 millimeter jämfört med vanliga kombimodellen Sports Tourer. På utsidan hittar vi skyddande plastsköldar vid skärmkanter och i nederkant av karossen, liksom dubbla avgaspipor. Tittar man noga så har grillen blivit lite bredare och djupare på Country Tourer.

Fyrhjulsdriften är som vanligt hämtad från svenska Haldex och här ingår dessutom den elektroniska differentialbromsen eLSD som kan skicka kraften till rätt bakhjul för både stabilitet och grepp. Systemet med eLSD används även på Insignia OPC.

Systemet med eLSD, som utvecklades av Saab på GM-tiden, undviker situationer där ett hjul ”spinner bort” all kraft och kan driva bilen med bara grepp på ett hjul – eller med ett hjul uppe i luften. Framkomligheten och komforten på Insignia Country Tourer kompletteras med Opels elektroniskt styrda stötdämparsystem FlexRide.

Tre stycken fyrcylindriga turbomotorer erbjuds till Insignia Country Tourer från start – en bensin och två dieslar. Dubbelturbodieseln 2,0 BiTurbo CDTI ger 195 hk och 400 Nm, finns bara med sexväxlad automatlåda. De två andra kan levereras med både sexväxlad, manuell låda eller sexstegad automat.

Varför Opel dröjt så länge med sin Insignia Country Tourer kan man fundera över. Minnesgoda läsare kommer nog ihåg att det redan 2011 cirkulerade bilder på ett koncept från Irmscher, ”Opel Insignia CrossFour” som bilen kallades. Volvo XC70 och inte minst Audis Allroad-modeller ihop med Subaru Outback har haft många år på sig att muta in segmentet, senare har Passat Alltrack och Peugeot 508 RXH tillkommit. Att komma in så sent i Insignias livscykel med Country Tourer är bättre sent än aldrig – men varför vänta till årsmodell 2014?

Motoralternativ Opel Insignia Country Tourer:

Fyrcylindrig bensin: 184 kW/250 hk 2,0 SIDI (Spark Ignition Direct Injection), turbo, 400 Nm.

Fyrcylindrig diesel: 143 kW/195 hk 2,0 BiTurbo CDTI med 400 Nm.

Fyrcylindrig diesel: 120 kW/163 hk, 2,0 CDTI (utmärker sig med enkelt avgasutblås) 350 Nm, kan tillfälligt ökas till 380 Nm med så kallad ”overboost”.

Annons
Annons
Rulla till toppen