BMW skrotar 530i – sista raka sugsexan

UPPDATERAD MED PRISER! BMW har nyss uppdaterat 5-serien med ett nytt utseende – och samtidigt tagit bort 530i, den sista raka sexcylindriga motorn utan turbo. Kommer du sakna den?
Annons

BMW skrotar 530i – sista raka sugsexan
Vill du ha en BMW 5-serie med rak sexa utan turbo gäller det att snabba på. Vilken BMW-sexa tycker du är bäst? Kommentarsfältet är öppet!

I slutet av maj presenterade BMW den ansiktslyfta 5-serien, som bland annat får ny front och ett nytt motoralternativ: instegsdieseln 518d. Men en nyhet som inte syns i pressmeddelandet är att den raka, sexcylindriga bensinmotorn – 530i – utgår.

Ersättaren blir 528i som istället har en fyrcylindrig turbomotor med 14 hästar mindre. Vridmomentet ökar dock med 40 Nm medan den officiella förbrukningen sänks till 6,8 l/100 km.

De köpare som fortfarande vill ha en 5-serie med rak, sexcylindrig bensinmotor kan välja 535i, som dock har turbo.

BMW har haft de sexcylindriga sugmotorerna utan turbo som kännetecken under många år. 530i var en av de sista modellerna med den klassiska motortypen, men den finns fortfarande kvar i ett fåtal modeller: 125i Coupé och Cabriolet samt 325i och 330i Cabriolet.

Vilken BMW-sexa tycker du är bäst? Kommentarsfältet är öppet!

• I nästa nummer, 15/2013 jämför vi de ansiktslyfta versionerna av 5-serien och Mercedes E-klass.

Uppdatering 5/7: Alla svenska priser på ansiktslyfta 5-serien är nu officiella. Grundpriserna har höjts en del, men samtidigt erbjuds komfortpaketet utan kostnad – den nya versionen kostar alltså i praktiken något mindre än föregångaren. De nya modellerna kan beställas hos återförsäljarna redan nu och de första bilarna kommer till Sverige under augusti.
 
Gran Turismo-modellerna har ännu inte prissatts slutgiltigt, men vi räknar med ett påslag på 55 000 kr utöver priset på motsvarande sedan – 520d Gran Turismo beräknas dock kosta bara 45 000 kr utöver sedanpriset.

Se hela prislistan i pdf-format

Annons
Annons
Rulla till toppen