Provkörd: Audi RS 7 Sportback – direktörsdynamit

På hemmaplan i Neckarsulm lanserar just nu quattro GmbH, Audis specialavdelning för högprestandamodeller, RS 7 Sportback. Det senaste bidraget till en växande flora av spektakulära tyska lyxsedaner med stora mängder högexplosiv dynamit under huven. Fredrik Huldt är på plats i Tyskland och provkör.
Annons

Provkörd: Audi RS 7 Sportback - direktörsdynamit
Vackra höfter? Nya Audi RS 7 Sportback är vacker, men inte från alla vinklar, enligt Fredrik Huldt.

Vad är det för något?
RS 7 Sportback är Audis attack på framförallt Porsche Panamera Turbo och BMW M6 Gran Coupé. En spektakulärt stylad fyrdörrars coupé med monstermotor.

Vacker i alla vinklar?
Faktiskt inte. Bakifrån är den i mina ögon direkt ful. Den känns både lessen och tung. Men fronten är dramatisk och vrålhungrig! Och från sidan… Oj. Den har en otroligt vackert skulpterad profil.

Hur känns den?
Motor och växellåda är samma som i superkombin RS 6 vi körde för inte så länge sedan. Så jag var beredd. Ändå känns den fruktansvärt snabb! Direktinsprutad twinturbo-V8 med 560 hästar och 700 Nm. Motorn är så stark att man använder en 8-växlad automatlåda med momentomvandlare istället för märkets vanliga dubbelkopplingsväxellåda som inte pallar för så här mycket effekt.

Provkörd: Audi RS 7 Sportback - direktörsdynamit
RS 7 Sportback är Audis attack på Porsche Panamera Turbo och BMW M6 Gran Coupé. Vilken av dem skulle du välja?
Provkörd: Audi RS 7 Sportback - direktörsdynamit
Fredrik Huldt på plats i Neckarsulm.

Hur snabb är den?
0-100 km/h går på 3,9 sekunder och den som ber fabriken låsa upp toppfartsspärren (250 km/h) får njuta av galet grymtande motormorr och ohämmad acceleration hela vägen upp till 305 km/h. Några sådana farter ser vi inte röken av här i Neckarsulm tyvärr. Men vi har precis fått utsätta den för lite kurviga småvägar.

Hur är köregenskaperna?
Tag motorn jag just beskrev och lägg den i en mixer. Släng i fyrhjulsdrift och sportdiff (standard på RS 7). Krydda med knivskarp framvagnsgeometri, kolfiberbromsar och mixa till en jämn, fin smet. Resultatet är en otroligt styrsnabb och effektiv bil med ett överflöd av drivgrepp och massor av användbar effekt. Alltsammans paketerat i ett bländande vackert fodral med plats för fyra pers och 535 liter bagage.

Nackdelar?
Som alla bilar i den här klassen är den åt helsike för tung för att uppföra sig som en riktig sportbil. Och gasresponsen när man behöver vara progressiv med högerfoten vid snabb körning på slingrande vägar är inte hundraprocentig. För nördigt för att ta upp här men jag lovar att reda ut detta och massor av andra spännande egenskaper i tidningen sen.

Vad är roligast?
Dels är intresset för den enormt. Folk jagade mig på mail, sms, Facebook och Twitter hela dagen igår och ville veta allt. Sen är det som vanligt med bilar från quattro GmbH. En jäkligt imponerande mix av prestanda, design och VROOOM!

Vill du veta mer om Audi RS 7 Sportback? Fredriks provkörning dyker upp i ams nummer 17 lite senare i sommar.

Annons
Annons
Rulla till toppen