Volvo: "Kina är en jättemarknad för oss"

Kinesiska bilköpare är extremt trendkänsliga och noga med detaljerna. Vi fick en pratstund med Lars Falk, Volvos designchef i Kina. "Det är viktigt att vi upplevs som 100 procent skandinaviska", säger han.

Lars Falk har jobbat i Volvos designstudio i Shanghai i två år, tillsammans med nio kollegor.

Den förlängda S80-modellen kompletteras snart med en S60L.

Volvos designspråk skissas inte längre bara fram i Göteborg. Märket har också en designstudio i Los Angeles, en i Barcelona och en i Shanghai. Lars Falk är Volvos designchef i Kina och jobbar mest med exteriördesign.

Joakim Dyredand fick en intervju med honom i samband med fabriksbesöket i Chengdu.

"Kina är en oerhört designdriven marknad. Samtidigt skiljer sig trenderna och smakerna mycket åt i de olika delarna av landet. I norra Kina är smaken 'manlig', här ska man ha en stor, svart suv med många tillbehör. Shanghai är ett modecentrum, mycket mer sofistikerat", säger Lars Falk.

• Ni talar om ändrade ytor och strukturer på bilarna som ska säljas i Kina. Hur menar ni? Fungerar inte träfanér och aluminiumdekor?

"Jo, de fungerar utmärkt. Men poängen är att vi har möjlighet att nå särskilt stora framgångar i Kina genom att hantera kulörer och material på nya spännande sätt. Samtidigt är det viktigt att vi fortfarande upplevs som 100 procent skandinaviska, eftersom det är den största anledningen till att kinesiska kunder köper Volvo."

Volvohandlaren i Chengdu bjöd på en trevlig överraskning: en röd Amazon!

• Skulle du säga att den nya uppdateringen av samtliga modeller på något vis är anpassad för Kina? I så fall hur?

"Nej, det ar en global uppdatering. Så försöker vi alltid tänka. Men Kina är ju en jättemarknad för oss, så givetvis hade vi Kina med i beräkningarna då viktiga designbeslut togs i detta projekt."

• I ditt föredrag sade du att Volvos design varit för försiktig ända sedan 760. Nu vill ni göra bilarna "pråligare" samtidigt som ni säger att allt fler föredrar återhållsam nordisk design. Hur går det ihop?

"Vi vill absolut inte göra bilarna pråligare. Däremot vill vi visa vad skandinavisk lyx handlar om. För mig går fantastiska lösningar i material av hög kvalitet hand i hand med användarvänlighet. Allt detta ska vara uttryckt i linjer och kurvor som inte är överdekorerade. Smakfullt och stilrent. Men nej, Volvo planerar inte att delta i tävlingen kring vilka bilmärken som kan applicera flest kurvor och linjer på en bilkaross. Ha ha!"

Läs hela intervjun med Lars Falk tillsammans med ett besök hos en Volvoåterförsäljare i Chengdu samt en analys från kinesiska auto motor & sport i nummer 15/2013. Vi besökte Volvofabriken i Chengdu i nummer 14/2013.

Jag tycker Volvo är inne på rätt spår designmässigt.
361
61