Fru Benz gjorde första långresan – med bil

Den 5:e augusti 1888 sätter sig Bertha Benz i sin mans bil – Karl Benz – och kör tio mil från Mannheim till Pforzheim. Det var den första långfärden någonsin med en bil och startpunkten för en helt ny, motoriserad värld.
Annons


Bakom varje framgångsrik man står det en förvånad kvinna, brukar det heta. Och ska det bli något gjort måste en kvinna ta tag i saken, vilket skedde för exakt 125 år sedan.

Klockan fem på morgonen den 5:e augusti 1888 smög Bertha Benz upp och tillsammans med sina två söner Eugen (15 år) och Richard (13) rullade hon ut sin makes bil ur garaget. När de kommit bortom hörhåll från huset startade de motorn och började färden från Mannheim till Pforzheim.

Fru Benz gjorde första långresan - med bil
Bertha Benz gjorde en långfärd på tio mil, den första någonsin med bil, 1888.

Sträckan var ”bara” tio mil men med en toppfart på i bästa fall 15 km/h skulle färden ta hela dagen, inklusive flera stopp för reparation och tankning. Några bensinstationer fanns förstås inte vid denna tid och bensin användes främst som fläckborttagningsmedel. Bertha Benz och hennes söner fick stanna vid apotek längs vägen och köpa bensin i små flaskor.

Bromsarna på bilen bestod av läderband och de slets ut, varför man fick stanna hos en skomakare som kunde byta ut ”bromsbanden”.

Karl Benz hade arbetat med sin trehjuliga bil sedan 1884. Den bil som Bertha lånade utan lov från Karl var den tredje versionen. Men trots sina förbättringar var Karl tveksam till hur användbar bilen var och framför allt om det kunde bli ett säljbart fordon.

Bertha var däremot övertygad om att detta var ett fordon för allmänheten och hur skulle det bättre kunna bevisas – om inte av en kvinna? De två sönerna var dock nödvändiga i uppförsbackarna, motorn gav knappt 0,9 hk och det behövdes ingen större lutning förrän bilen stod stilla.

Bara några dagar innan färden, 1:e augusti, hade Karl Benz fått det formella körtillståndet för att använda sin ”Benz Patent Motorwagen” på allmänna vägar.

Bertha Benz tur till Pforzheim blev den första långfärden med bil och samtidigt den första längre sträcka som körts av en kvinnlig förare. Den olovliga provturen skulle bli startskottet för en helt ny, motoriserad värld.

En månad senare ställde Karl Benz ut en förbättrad bil i München och hustruns långfärd fick mycket publicitet i den tidens media. En blygsam efterfrågan inleddes, världens första bilproduktionen kunde rulla igång och paret Benz skapade det som senare skulle utvecklas och slås samman med Gottlieb Daimlers företag till dagens Daimler AG och Mercedes-Benz. En lyckad PR-kupp, med andra ord!

Annons
Annons
Rulla till toppen