Kraven på bättre bränsleförbrukning och EU:s nya avgasnorm Euro 6 gör att de flesta biltillverkare måste förnya sina motoralternativ. Redan förra sommaren deklarerade Opel att man förnyar hela motorutbudet och nu börjar de nya drivlinorna hitta ner i bilar som vi kan hitta ute hos handlarna.
Tidigare i veckan berättade vi om att den nya trecylindriga turbomotorn 1,0 SIDI debuterar i Opel Adam. Trepipen ger 115 hk och ett brett vridmoment.
I höst är det premiär för en ny prestandaturbo på 1,6 liter och den ska först erbjudas i Opel Cascada, men senare successivt spridas ut i modellprogrammet. Det innebär sannolikt att nya 1,6 SIDI Turbo snart återfinns även hos Astra och Insignia. Det vore kul att se den hos Corsa och Adam också – men det kanske är att hoppas på för mycket?
Nya 1,6 SIDI Turbo ger 200 hk och kortvarigt 300 Nm med ”overboost”. Det ger Opel Cascada en toppfart på 235 km/h. De preliminära förbrukningssiffrorna i Cascada är 6,7 l/100 km med CO2-utsläppet 158 g/km.
För att tåla det höga cylindertrycket har Opel valt att göra motorblocket i gjutjärn, eller ”gråjärn” med hög andel grafit för att öka hårdheten och styrkan. Gjutjärn kan låta gammaldags men de nya materialen ger bra styrka i förhållande till vikten och har dessutom en bättre ljuddämpning jämfört med aluminium.
En av de saker som skiljer nya 200 hk turbomotorn från redan befintliga 1,6 Ecotec med 170 hk är att kompressionsförhållandet sänkts, från 10,5 till 9,5:1.
Fram till 2016 ska Opel introducera tre helt nya motorfamiljer i totalt 23 nya modeller. På motorsidan innebär det att 80 procent av alla drivlinor är ersatta med nya motorer.