Namnet Senova D kanske inte säger så mycket, men faktum är att det är gamla Saab 9-5 som döljer sig under skalet på den kinesiska nykomlingen från BAIC.
Motorerna hämtas direkt från Saab. Det handlar om två turbomotorer på 2,0 respektive 2,3 liter, och Autocar har fått en provkörning av 2,0-litersvarianten med drygt 200 hästkrafter. Detta är de sista motorerna som Saab producerade, därefter användes GM-motorer.
På insidan tycker Autocar att Senova 2,0T är helt okej trots fuskträ och fejkat krom, men materialen blir ännu billigare och sämre ju längre ned på mittkonsolen man kommer.
”Glöm europeiska premiumbilar – detta kommer inte ens upp till samma standard som Toyota Avensis”, skriver Autocar.
Att det är Saab 9-5 som ligger till grund för Senova 2,0T bekräftas av att startknappen är placerad bredvid växelspaken. ”Night panel”-funktionen finns också kvar.
Senova 2,0T överraskar med riktigt bra utrustning, enligt Autocar. Här finns ett infotainmentsystem med pekskärm, elmanövrerade framstolar och blåtand, liksom aktivt whiplashskydd, döda-vinkel-varning och sidokrockkuddar.
Köregenskaperna är dock inte på nivå med dagens mellanklassbilar, skriver Autocar. Motorn är mer än 15 år gammal och den är kopplad till en 5-stegad automatlåda.
”Styrningen har en bra avvägd och ’europeisk’ känsla, och köregenskaperna är acceptabla, men inte på långa vägar klassledande”, skriver tidningen.
Autocar nämner ingenting om priset, men gissningsvis hamnar det en bra bit under konkurrenterna. Tillsammans med riklig standardutrustning kan detta vara ett bra köp, men Senova 2,0T är ändå ingen seriös utmanare för resten av mellanklassen, enligt tidningen.