Kopplingspedalen som trampar själv

Tröttnat på kopplingspedalen i köerna? Då har Bosch en lösning som snart hamnar i bilarna – ”eClutch”. Kopplingen styrs av ett elservo och du kan trycka med foten eller låta elektroniken frikoppla åt dig.
Annons

Kopplingspedalen som trampar själv
Boschs nya eClutch består av en pedal som inte förmedlar någon kraft längre utan bara anger position (som en potentiometer). Informationen förmedlas via elektroniken till elservot, till höger på bilden, som sitter på den plats där man idag hittar en hydraulkolv (slavcylinder). KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Att slippa kopplingspedalen och låta en automatlåda sköta växlingarna kan vara bekvämt. Men automatlådor kostar extra och de kräver mer service än en manuell låda. Dessutom kan det bli väldigt dyrbart om något i automaten går sönder.

Bosch har utvecklat ett nytt system för de som vill låta vänsterbenet vila: ”eClutch”. Istället för att låta kraften från din fot tvinga isär kopplingslamellen från tryckplattan, via ett hydrauliskt system, arbetar Bosch eClutch med ett elektriskt servo. Rörelsen i elservot styr föraren med vänsterbenet eller så låter du elektroniken ta kontrollen.

Kopplingspedalen hos Bosch eClutch har ingen funktion mer än att vara en potentiometer, ungefär som de flesta bilar idag har en elektroniskt styrd gaspedal (som bara anger trottelläge men inte är mekaniskt kopplad till insprutningen).

Med Bosch eClutch går det att bygga in flera nya funktioner i bilen. Vid kökörning på ettans och möjligen tvåans växel kan Bosch eClutch frikoppla automatiskt och stänga av motorn med stopp/start-systemet. När man flyttar foten från bromspedalen startar motorn automatiskt och eClutch drar igång bilen utan tjuvstopp eller ryck.

Bosch eClutch ger alltså vid tät trafik ungefär samma komfortfördelar som en automatlåda, dessutom med bränslebesparing via stopp/start-systemet. Eftersom eClutch ersätter det hydrauliska systemet blir komponenterna relativt billiga, vilket är viktigt i de mindre klasserna där prispressen är hård.

Vid landsvägsfart kan Bosch eClutch frikoppla och stanna motorn automatiskt när bilen rullar mot en lägre hastighet. Även det kan bidra till lägre förbrukning.

En tredje fördel är att Bosch eClutch kan vara en viktig komponent på hybridmodeller där man annars ofta har någon typ av automatlåda. Genom att kopplingen styrts elektroniskt går det att stanna förbränningsmotorn och koppla in eldriften på ett smidigt och automatiskt vis.

Bosch vill inte avslöja om man har något kontrakt klart för eClutch med biltillverkare. Men vi kan utgå från att Boschs eClutch-system snart kommer i serieproduktion.

Vad säger ni läsare – gaspedalen har ni redan förlorat kontrollen över, är det dags att låta elektroniken styra kopplingen också?

 

Annons
Annons
Rulla till toppen