Fräcka ungdomsbilar lockar pensionärer

Kia Soul och Fiat 500 skulle locka yngre köpare med dyra reklamkampanjer. Men det är främst äldre som faktiskt köper bilarna – på grund av smidigt insteg och fräck design.
Annons

Fräcka ungdomsbilar lockar pensionärer
Kia Soul marknadsfördes med dansande hamstrar för att locka unga köpare. Men 53-årige Brian Thulson, som Wall Street Journal pratat med, köpte en Kia Soul för att den är ”enkel att ta sig in i och ut ur”.

Ibland går det inte riktigt som marknadsavdelningen har tänkt sig. När Toyota lanserade ungdomsmärket Scion skulle det locka yngre kunder som inte alls var intresserade av de vanliga Toyotamodellerna, som Camry och Corolla.

Kia gjorde något liknande med Soul, som marknadsfördes med breakdansande hamstrar, och när Chevrolet lanserade Sonic sköts den ut ur ett flygplan.

Men faktum är att ”ungdomsbilarna” istället lockar äldre köpare. Wall Street Journal skriver bland annat om 65-åriga Leslie Olsen som köpt en Scion xB.

”Den såg inte ut som en typisk bil för äldre. Den såg ung ut”, säger hon till WSJ.

Enligt bilsajten Edmunds.com var 42 procent av alla som köpte den här typen av bil nära pensionsåldern. Bara tolv procent av småbilsköparna är mellan 18 och 34 år.

Fräcka ungdomsbilar lockar pensionärer
Inte en pensionär i sikte. Men faktum är att bara tolv procent av alla som köpte en Fiat 500 i USA hittills i år var under 34 år.

En anledning är att det helt enkelt finns fler äldre bilköpare, och att många yngre bor i storstäder där bilbehovet inte är särskilt stort. Äldre bilköpare har också bättre ekonomi än yngre.

Ytterligare ett exempel som Wall Street Journal tar upp är Fiat 500. Den marknadsförs med unga personer som surfar med smarta mobiler. Men 37 procent av Fiat 500-köparna i USA var över 55 år. Bara tolv procent var under 34, enligt Edmunds.com.

”Om du frågar en ung person ’vad är en Fiat’ har de ingen aning. Men de äldre känner till bilen. Antingen har de ägt en, eller så känner de någon som har ägt en”, säger Richard Foley, som är försäljningschef för Fiat Lakeside i Michigan, till Wall Street Journal.

Annons
Annons
Rulla till toppen