Att Ferrari skulle lansera en starkare och snabbare version av 458 Italia var ingen hemlighet, och det ryktades om att modellen skulle gå under namnet Monte Carlo. Men nu vet vi att namnet blev 458 Speciale.
Detta är en modern efterföljare till Ferrari 360 Challenge Stradale och 430 Scuderia. V8-motorn på 4,5 liter har numera 605 hästar (upp från 570 hästar i vanliga 458 Italia) vid 9,000 r/min, vilket innebär 135 hästkrafter per liter. Vridmomentet är 540 Nm vid 6.000 r/min.
Ferrari 458 Speciale blir också 90 kilo lättare än ”vanliga” 458, och tjänstevikten ligger på 1.290 kilo. Vikten fördelat på effekten blir 2,13 kilo/hästkraft. Enligt Ferrari ska nya 458 Speciale klara Fioranobanan på 1:23,5, vilket är 1,5 sekunder snabbare än 458 Italia och bara 0,5 sekunder långsammare än nya F12 Berlinetta. Accelerationen 0-100 km/h går på 3,0 sekunder, 0-200 km/h på 9,1 sekunder.
Förutom lägre vikt och mer effekt har Ferrari också uppdaterat aerodynamiken med nya luftinsläpp. Bakpartiet har fått en större diffusor och de tre avgasutblåsen har ersatts av två större utblås.
En annan nyhet är Side Slip Angle Control, som använder antispinnsystemet F1-Trac och E-diffen för att skicka rätt mängd kraft till det bakhjul som har bäst fäste när bilen körs på sladd. Ferrari 458 Speciale får Michelin Pilot Sport Cup 2-däck.
Räkna med att vi kollar in Ferrari 458 Speciale närmare på bilsalongen i Frankfurt i september.
Lättad 90 kg. 600 hk. 0-100 km/h på 3,0 s. Klistermärken, kärlek, tårar och adrenalin. #Ferrari har bestämt sig. 458 #Speciale
— Fredrik Huldt (@Fredrik_Huldt) August 20, 2013
V8:n i 458 Speciale på 4,495 l har specifik effekt på 135 hk/l @ 9000 rpm = toppeffekt 605 hk. Den tar 1,33 G i sidled. Gör 0-200 på 9,1 s..
— Fredrik Huldt (@Fredrik_Huldt) August 20, 2013
.. och varvar Pista di Fiorano på 1:23.5. 1,5 s snabbare än Ferrari Enzo.
— Fredrik Huldt (@Fredrik_Huldt) August 20, 2013
Torrvikt 1 290 kg + 605 hk = 2,13 kg/hk. 540 Nm @ 6000 rpm = 418,6 Nm/ton.
— Fredrik Huldt (@Fredrik_Huldt) August 20, 2013