Vi provkör nya 911:an med svensk teknik

Porsche släpper just nu helt nya versioner av ikonen 911 Turbo och dess supersnabba syskon 911 Turbo S. På plats för att provköra den snabbaste av de två, finns vår gasglada testförare Fredrik Huldt. Hur imponerad blev han?
Annons

Vi provkör nya 911:an med svensk teknik
Fredrik Huldt provkör Porsche 911 Turbo S på en helt ny bana i Tyskland.

Var i världen är du?
Jag befinner mig i Tyskland på ett av världens mest spännande och hittills mest okända tempel för alla som älskar att köra bil. Bilster Berg Drive Resort. En helt ny bananläggning som utvecklats i samarbete med före detta rallyvärldsmästaren Walter Röhrl. En värstingbana med riktiga berg-och-dal-banekvalitéer!

Så hur klarar 911 Turbo av att ta sig an det varvet?
Porsches modellexplosion de senaste åren har inneburit en kraftfull renodling av de olika 911-versionerna. En inte enbart positiv trend.
Vad gäller just turboversionen av 911 så har den gått från att vara en hardcore-modell i under 70- och 80-talen till en något mer lyxig bil. Jag åkte hit för att få se den nya bilen har förmåga att besvara de frågetecken som omgärdat turbon från 996-generation och framåt. 

Vi provkör nya 911:an med svensk teknik
Porsche – nu med svenskt fyrhjulsstyrning!

Och vad fick du för svar?
En del raka och en del lite krokigare. Jag kommer att utveckla resonemanget i nästa nummer av auto motor & sport (19-2013), men så mycket kan jag säga att nya Turbo S har en unik förmåga att ta sig an den extrema utmaning som den här banan bjuder på. Branta backar, blinda krön och en mix av snabba och långsamma kurvor. 991 Turbo S är en atomexplosion på bana. En orgie av hanterbarhet, underhållning och fart. Riktigt förlåtande för att vara en blixtsnabb svansmotorbil och dessutom belönande för den som vill utforska bilens mest extrema egenskaper.

Låter som en revolution av Porsche Turbo?
Ja det kan man säga. Det här är inget hafsverk. Porsche har arbetet stenhårt och erbjuder en rad högteknologiska landvinningar som fyrhjulsstyrning, effektiv svensk(!) fyrhjulsdrift och en motor som levererar hela 750 Nm vid overboost. Dessutom får Turbo från och med nu adaptiv aerodynamik. Som tidigare finns en aktiv bakvinge men nu får den hjälp att förbättra bilens aerodynamiska balans med en aktiv splitter som kryper ut i nosen när man ger sig ut på en bana.

Låter lovande. Så hur är slutresultatet?
En bil med mer effekt, bättre traction och mer aerodynamisk effektivitet än någonsin tidigare. Men det bästa är nog balansen. Den här bilen styr så otroligt mycket bättre än sin föregångare att man blir lycklig i varje kurva. Det här är en tvättäkta adrenalinmaskin. Som dessutom fungerar underbart till vardags.

Annons
Annons
Rulla till toppen