Idag upphävde Frankrikes högsta förvaltningsrättsliga instans, ”Conseil d’Etat”, förbudet mot att registrera Mercedes A-klass, B-klass och ytterligare några modeller i Frankrike. Förbudet har hittills påverkat 60 procent av Mercedes försäljning i Frankrike, men nu väntas myndigheterna ”slå på” alla bilar inom 48 timmar.
”Så länge inte Mercedes följer EU:s regler blir det ingen försäljning”, det har hittills varit Frankrikes hårdnackade inställning till Mercedes, som vägrar att använda köldmedium R-1234yf i sina bilars luftkonditionering. Mercedes hävdar att medlet är brandfarligt, något man upptäckte 2012 då bilar börjat brinna vid krocktest. Bråket mellan Frankrike och Mercedes inleddes i början av sommaren och togs för några veckor sedan upp till högsta nivå, i Conseil d’Etat.
Att nu Conseil d’Etat häver de franska myndigheternas beslut att inte registrera Mercedes-modellerna är bara en tillfällig åtgärd. De närmaste månaderna ska den förvaltningsrättsliga instansen utreda ärendet ytterligare för att se om förbudet kan hävas permanent.
För tillverkarna av R-1234yf, kemiföretagen DuPont och Honeywell, är det en prestigeförlust och ännu en motgång. För några veckor sedan redovisade den tyska trafikmyndigheten KBA sina tester av R-1234yf och sa då att ”användandet av R-1234yf kan innebära en allvarlig risk och vi rekommenderar starkt att dessa risker undersöks närmare”. KBA gav alltså Mercedes rätt i sak.
Ytterligare en motgång kom för ett par dagar sedan då Toyota och Lexus beslutade sig för att byta ut R1234yf i sina bilar till det gamla beprövade R134a. Enligt Toyotas talesmän är man övertygade om att R1234yf är ett säkert medel men med hänsyn till kundernas oro så ska man istället fylla på R134a. Hittills har Toyota Prius Plus, GT 86 och Lexus GS varit fyllda med R1234yf.
Under våren 2013 deklarerade Mercedes att man inte tänker använda R-1234yf på någon marknad och ska utveckla ett eget köldmedium, ett projekt som även VW Group deltar i.