Opel Insignia OPC blir ännu sportigare

Inför modellår 2014 får sportmodellen Opel Insignia OPC ett lyft med uppgraderad design och interiör. V6-motor ger 325 hk som förut och utan toppfartsspärr toppar Insignia OPC 270 km/h. Men de viktiga förändringarna finns på ett annat område.
Annons

Opel Insignia OPC blir ännu sportigare
Det är små skillnader på utsidan men den som är bekant med OPC-modeller känner genast igen bilens årsmodell, 2014. Klicka på bilden ovan för att hoppa direkt till bildgalleriet med stora foton.

Tiden går fort när man har roligt och Opel Insignia – som valdes till Årets Bil 2009 – har passerat halvtid och fått ett ansiktslyft med många små och stora förbättringar (klicka för att läsa mer om lyftet).

Det var bara en version av Opel Insigna som väntade på sitt lyft, sportmodellen OPC, och den ser ni här på bilderna. Opel Insignia OPC ska premiärvisas på Frankfurtsalongen och det är försiktiga uppgraderingar på utsidan. Grillen på Insignia OPC är lite förändrad och bakpartiet har fått liknande stil som övriga Insignia-modeller fick i sitt lyft.

Drivlinan i Opel Insignia OPC är samma som förut, V6:an på 2,8 liter ger 325 hk (239 kW) vid 5.250 rpm och maximalt 435 Nm vid samma varvtal. I sedanmodellen räcker det för att göra 0-100 km/h på 6,0 sekunder, 6,3 om man kör OPC Sports Tourer (kombi).

Opel har valt en frivillig toppfartsspärr vid 250 km/h för Insignia OPC, men utan den skulle sedanmodellen nå 270 km/h och Sports Tourer 265 km/h. Opel har tidigare erbjudit Insignia OPC Unlimited utan toppfartsspärr och vi utgår från att det valet finns kvar. Men som vi konstaterade vid vår provkörning av Opel Insignia OPC Unlimited ska det till en rejäl raksträcka för att passera 250 km/h, och något annat är heller inte att vänta med ”bara” 325 hk.

Förutom de små exteriöra förändringarna och den uppgraderade inredningen med sitt nya infotainmentsystem är det chassit som ägnats mest uppmärksamhet på Opel Insignia OPC. Opels ingenjörer har gjort omtag på bakvagnen och 60 procent av komponenterna är nya, enligt Opel. Förutom bättre väghållning ska arbetet också resulterat i mindre vägljud och vibrationer.

ESP-systemet har kalibrerats om på Opel Insignia OPC facelift och även det elektroniskt styrda FlexRide-chassit har fått ny programvara. Förändringarna har bland annat minskat understyrningstendenser, uppger Opel.

Det nya infotainmentsystemet med sin åttatumsskärm visar information som kan intressera OPC-föraren. Förutom de vanliga funktionerna går det även att avläsa oljetryck, oljetemperatur, batterispänning, trottelläge, bromskraft, g-krafter, med mera. Den nya sportratten i Insignia OPC – med värmeslinga som tillval – har paddlar för växlingar om man väljer automatlåda. Paddlarna är ”aktiva” utan att föraren manuellt behöver välja att gå ur automatläget.

Annons
Annons
Rulla till toppen