Peugeot har släppt ett fyrverkeri av nya modeller inför bilsalongen i Frankfurt. Vi har redan skrivit om den läckra konceptbilen 308 R, men viktigast i Peugeotmontern blir nya 308, som ska utmana Volkswagen Golf och Hyundai i30.
Precis som konkurrenten Volkswagen har Peugeot lanserat en ny bottenplatta. Tack vare EMP2-plattformen väger nya 308 omkring 140 kilo mindre än förra modellen. Samtidigt är interiören rymligare och bagageutrymmet på 470 liter är bäst i klassen, enligt Peugeot.
Instegsmodellen heter Peugeot 308 Access och bjuder bland annat på luftkonditionering, blåtand och led-ljus. Med en trecylindrig 1,2-litersmotor på 82 hästar hamnar prislappen på 159.900 kronor.
Jämfört med femdörrarsversionen av Volkswagen Golf är Peugeot 308 hela 18.200 kronor billigare. Volkswagen erbjuder en starkare motor med turbo på 105 hästar, men förbrukningen hamnar på samma nivå för båda bilarna: 4,9 l/100 km och 114 gram.
Peugeot 308 förnyas förstås också på insidan. Instegsmodellen heter alltså Access, och ett snäpp upp finns nivån Active där en 9,7-tums pekskärm ingår. ”Antalet knappar och rattar har skalats ned till ett minimum för att förenkla användningen”, skriver Peugeot. Hur det fungerar i verkligheten får vi återkomma till i ett test – färre fysiska knappar är sällan trafiksäkert.
En annan nyhet är den adaptiva farthållaren med köassistent, som kombineras med autobroms – men enbart för köpare som väljer den dyraste utrustningsnivån Allure.
Peugeot satsar stort på att ”kännas med premium”, med ett mer stilrent designspråk och bättre kvalitetskänsla. Den franska biltillverkaren är mycket pressad – en fabrik ska stängas, och över 11.000 anställda ska sägas upp före 2015.
”Den globala situationen blir bättre, och det är en bra tidpunkt att lansera 308”, säger Peugeotchefen Macime Picat i en intervju med Bloomberg.
Längre bort i Peugeotmontern finns nya 208 Hybrid FE där den trecylindriga bensinmotorn på 1,2 liter kombineras med en elmotor.
Peugeot 208 Hybrid FE är dock fortfarande en konceptbil, och därför får vi inte veta alla tekniska data. 0–100 km/h ska gå på 8 sekunder, förbrukningen ska ligga på omkring 2 l/100 km och koldioxidutsläppet på 49 gram per kilometer.
Fronten har uppdaterats för att förbättra aerodynamiken, och dessutom har backspeglarna bytts ut mot kameror – något som förmodligen inte följer med till produktionsversionen.
Sist ut bland Peugeots modellnyheter är uppdaterade versioner av familjebussen 5008 och crossovern 3008. Än så länge finns inga tekniska detaljer, men exteriören får ett litet lyft med nya kromdetaljer.