Premiär: Volvo Concept Coupé – här är den!

Volvo visar upp en helt ny konceptbil i Frankfurt – och vi har alla bilder och fakta. Nya Concept Coupé flirtar med klassiska P1800 men får toppmodern teknik.



Växelspak i kristall ska ge ett snyggt intryck. Är det bashögtalare vi ser under mittkonsolen?

Efter flera halvhemliga smygvisningar visar Volvo till slut upp nya Concept Coupé inför bilsalongen i Frankfurt. Nya XC90 dröjer till 2014, och därför behövs något nytt att visa upp redan nu.

Med Concept Coupé vill Volvo visa vad vi kan förvänta oss under de kommande åren. Många av designdragen ska också dyka upp på framtida modeller – bland annat på ersättaren till V70, som lanseras efter XC90.

Volvo Concept Coupé är en slank och relativt kompakt bil. Den mäter 4,5 meter på längden, vilket är 20 centimeter kortare än Mercedes E-klass Coupé, men den maffiga designen spelar ett spratt och på bild känns Volvo Concept Coupé riktigt stor.

Det är inte bara designen som Volvo vill visa upp med nya Concept Coupé. Tekniken under skalet kallas SPA och är Volvos nya "bygglåda" som ska ligga till grund för alla nya modeller. Här ingår också Volvos nya motorer.

Volvo Concept Coupé utstrålar självsäkerhet och ger dessutom en del små nostalgivibbar från P1800.

Designen ger en del vibbar av P1800 från 1960-talet. Designchefen Thomas Ingenlath, som tidigare jobbat på bland annat Audi och Volkswagen, benämner den stora grillen som "flytande" och järnmärket har gjorts större. Tillsammans med T-formade led-strålkastare ska det skapa en frontdesign som är lätt att känna igen som en Volvo.

När det gäller teknik och motorer är Volvo lite hemlighetsfulla – det är designen som är det viktiga. Men Volvo avslöjar ändå att den tvärställda, fyrcylindriga bensinmotorn (med både turbo och kompressor) är monterad långt ned i motorrummet.

Bensinmotorn driver framhjulen, och tillsammans med en elmotor som driver bakhjulen blir totaleffekten omkring 400 hästkrafter och vridmomentet över 600 Nm. Volvo Concept Coupé är en laddhybrid som alltså kan kopplas in i ett eluttag för att laddas.

Interiören bjuder bland annat på en ny pekskärm med ett uppkopplat infotainmentsystem och en digital instrumentpanel.

Interiören brukar vara futuristisk i överkant i konceptbilar, men här har Volvo ändå lyckats hålla sig på en hyfsat konkret nivå. De digitala instrumenttavlorna har fått en uppdatering och en head up-display visar viktig information i vindrutan.

Infotainmentsystemet Sensus har arbetats om helt och hållet, och består numera av en stor pekskärm. För att skapa det avskalade och "skandinaviska" designspråket som Volvo ofta framhåller gäller det att få bort så många fysiska knappar som möjligt och ersätta dem med en pekskärm. Hur det fungerar i trafiken får vi återkomma till.

Volvo Concept Coupé visas alltså upp på bilsalongen i Frankfurt, och senare lovar Volvo att lansera ytterligare två konceptbilar för att visa upp det kommande designspråket och ge en försmak av nya XC90.

Det är tydligt att designen blivit allt viktigare hos Volvo, för att nå försäljningsmålet på 800.000 bilar senast 2020. Det innebär att siffran för 2012 (421.951 bilar) i princip måste fördubblas.

Vi kan dock inte förvänta oss att Volvo sätter Concept Coupé i serieproduktion under de närmaste åren. Kanske finns en efterfrågan på en C60 (eller kanske en C90?), men konceptbilen ska alltså i första hand ge en försmak på hur Volvos design kommer utvecklas de kommande åren.

Se alla bilder på Volvo Concept Coupé i galleriet

Volvos framtid: 3 viktiga steg

Volvobilar ska inte bara vara praktiska och snåla – de måste också locka med läcker design och mycket "vill ha-känsla".

  • Säkerhet: Volvo flyttar till viss del fokus från krockkuddar och deformationszoner till aktiv säkerhet: assistanssystem som kan förutse en olycka, och i vissa fall förhindra den.
  • Miljötänk: Låga utsläpp och låg förbrukning är viktigt. Lösningen heter laddhybrider, som Volvo beskriver som "en genial idé".
  • Funktionalitet: Det räcker inte med att bilen lastar mycket. Volvo ska skapa smarta lösningar för att "göra dagens hektiska liv lite enklare".

Läs ännu mer i tidningen!

  • 6 punkter som ska lyfta Volvo
  • Intervju med designchefen: "Volvo ska inte smaka vanilj"
  • Volvos nya motorer – siffror och fakta
  • Läs allt i auto motor & sport nummer 19 – i butik den 5 september. Prenumeranter får tidningen redan den 3 september!
Det här var riktigt läckert – sätt den i produktion, Volvo!
1047
69