På den amerikanska marknaden har Ford lyxmärket Lincoln, som jämförs med Cadillac och Mercedes.
Nu vill Ford nu klättra uppåt på premiumstegen även här i Europa, och därför finns planer på att lansera ett nytt lyxmärke: Vignale.
Egentligen handlar det inte om ett separat märke, utan en utrustningsnivå som hamnar ett steg ovanför dagens toppversion Titanium X. Ford visar upp en Mondeo Vignale i konceptform för att undersöka hur publiken på bilsalongen i Frankfurt tar emot nyheten.
Konceptbilen Ford Mondeo Vignale ska se exklusivare ut med bland annat kromdetaljer i fronten, på dörrhandtagen och på backspeglarna, större fälgar, Vignale-emblem och led-strålkastare. Interiören bjuder på mönstrad läderklädsel och trådlöst nätverk. Bilen har inga Mondeo-emblem.
Men det är inte designdetaljerna som ska få köparna att välja Vignaleversionen. Istället fokuserar Ford på själva köpupplevelsen och erbjuder en särskild kontaktperson för köparen, en Vignale-lounge hos utvalda återförsäljare samt fri biltvätt och dammsugning under hela bilens livslängd.
En Ford ur Vignale-serien ska locka kunder som har ont om tid och som vill känna sig speciella, enligt Roelant de Waard, försäljningschef för Ford i Europa. Om efterfrågan finns kan Ford lansera Vignale-versioner av flera modeller, som nya S-Max.