Framtiden för Lexus toppmodeller i F-serien har länge varit osäker. Efter supersportbilen LFA och mellanklassaren IS-F var det länge oroväckande tyst. Men vi har publicerat spionbilder på en ny generation IS-F, och nu testar Lexus också en F-version av GS-modellen på Nürburgring.
Lexus GS-F får den sedvanliga F-behandlingen med bodykit, större luftintag, sänkt sportchassi samt större fälgar och bromsar. Dessutom blir Lexus GS-F några kilo lättare än vanliga GS. Precis som första generationen IS-F får även GS-F de karaktäristiska fyra avgasutblåsen – två på varje sida, placerade ovanpå varandra.
Det har ryktats om att Lexus ska skrota V8-motorn på 5,0 liter och ersätta den med en snålare hybriddrivlina, men när nya IS-F Coupé testades lät det onekligen som att det satt en V8 under huven. Nu ryktas det om att V8-motorn trots allt kommer finnas kvar även i GS-F med mellan 450 och 500 hästkrafter. Därmed blir den inte riktigt lika stark som konkurrenten BMW M5 (med 560 hästar).
Lexus GS-F är fortfarande under utveckling men lanseras förmodligen någon gång 2014.