De bygger bilen som går på luft – funkar det?

Hybridsystem som drivs av luft? Vi fick en pratstund med projektledaren Karim Mokaddem på Peugeot som berättade att systemet är så effektivt att bensinmotorn är avstängd under 80 procent av stadskörningen. Och det är bara början…
Annons

De bygger bilen som går på luft – funkar det?
Målet med HYbrid Air tekniken är att sänka förbrukningen till 2 l/100 km, vilket nu visar sig vara inom räckhåll. Namnet HYbrid Air lanserades med Citroën C3 HYbrid Air i våras.

Hybridsystemen är på väg in i vardagsbilarna, trots att problemen med batteriernas pris och tyngd är något som måste förbättras. Men PSA, det vill säga Peugeot och Citroën, har ett nytt system som kan ge elhybridernas fördelar men till mycket lägre pris – och utan att väga speciellt mycket.

På pappret ser tekniken HYbrid Air miljövänligt ut då det drivs av luft, men det är en sanning med modifikation. Systemet innehåller ren kvävgas. Vanlig luft har 78 procent kvävgas, så det Peugeot gjort för att förbättra systemet är att ta bort syre och det vatten som alltid brukar finnas i luft.

En av de stora fördelarna med HYbrid Air är att det mycket snabbt ”laddar upp” energin i bromskraften, och lika snabbt skickar energin vidare till den hydrauliska motorn som sitter inbyggd i transmissionen. Trots att gastankarna är relativt små och får plats i dagens bilmodeller räcker kapaciteten för att återvinna 85 procent av all bromsenergi. Storleken på gastankarna är alltså inget problem.

De bygger bilen som går på luft – funkar det?
Karim Mokaddem är projektledare för HYbrid Air på Peugeot.

Det är i huvudsak samma teknik i Peugeot 2008 HYbrid Air som i Citroën C4 Hybrid, säger Karim Mokaddem, som är projektledare på Peugeot.

• Vilken bilmodell blir först i serieproduktion från PSA med den här HYbrid Air?

”Bra fråga, fler frågor? Haha, nej, det har vi inte bestämt när vi ska gå ut med, ännu på ett tag. Men det är 2016 som vi siktar på.”

• Får HYbrid Air plats i nuvarande modeller?

”Det är uppbyggt som moduler och vi får plats i både B-segment bilar och C-segment. Passar givetvis även i kommande plattformar. Men själva kärnan här är att dimensionera allt rätt, inte för stort för då blir det tungt och dyrt, men heller inte för smått. Som det ser ut nu kan vi alltså återanvända 85 procent av bromsenergin. Vi hade kunnat gå upp i tryck i systemet men av säkerhetsskäl vill vi inte ha för höga tryck i tankarna.”

De bygger bilen som går på luft – funkar det?
Peugeot har arbetat med dimensionering, mjukvara och köranpassning, medan Bosch har utvecklat på hydraulsystemet.

• Hur lång är körsträckan på enbart lagrad energi?

”Några hundra meter, men det är inte meningen att man ska kunna köra speciellt långt. Huvudsaken är att kunna lagra energi väldigt snabbt och sen leverera den till hydraulmotorn lika snabbt. Det är då du uppnår den höga effektiviteten, vi räknar med att man under stadskörning kan ha motorn avslagen under 80 procent av tiden. Det är därför vi kan hävda att förbrukningen sjunker med 45 procent under stadskörning och runt fem–tio procent vid landsvägskörning.”

• Används den vanliga testcykeln, eller den speciella testcykeln för laddhybrider?”

”Det är den vanliga testcykeln.”

• Som vi sett redan finns det flera laddhybrider med imponerande förbrukningssiffror, enligt EU:s testcykel. Men de siffrorna är svåra att nå under vanligt körning.

”Precis, här pratar vi om verkliga siffror, sådana som bilägarna kan uppleva på riktigt.”

De bygger bilen som går på luft – funkar det?
Känslan i bromspedalen är en mycket viktig del av upplevelsen när så mycket av bromsenergin återanvänds. ”Energiåtervinningen syns tydligt på bildskärmen i bilen, men det ska inte märkas på känslan i bromspedalen”, säger Karim Mokaddem.

• Vad är de största fördelarna med Hybrid Air?

”För det första prestanda, men det går att uppnå med ett elektriskt hybridsystem. För det andra kostnaden för bilägaren, som är relativt måttligt med tanke på bränslebesparingen. Även sett på sikt är systemet enkelt att underhålla och man har inte problem med till exempel batterier som åldras och till slut måste ersättas – till hög kostnad. För det tredje så är hela systemet återvinningsbart, komponenterna kan hanteras på en bilskrot och sorteras upp i vanlig ordning och till normal kostnad. Ett stort batteripaket från en elbil är inte lika enkelt att hantera när det ska återvinnas.” 

• Vilka är nackdelarna?

”Största nackdelen är att systemet är något helt nytt, det ”stör” marknaden eftersom det konkurrerar med elhybrider. Men det är kanske inte någon stor nackdel för oss, egentligen. Sen krävs det investeringar för att introducera, och investeringar är ibland krävande för ett företag – och nu är jag helt ärlig.”

• När man nu har en hydraulmotor i bilen, vore det möjligt att till exempel använda den för att skapa ”hydraulisk fyrhjulsdrift”? Eller aktiv momentstyrning på bakhjulen för att öka säkerhet och körglädje?

(Lång tystnad och stort leende) ”Ja, hur ska jag säga? Vi kan väl säga att det är fullt möjligt och inom det området finns många intressanta möjligheter. Det är tyvärr för tidigt för mig att kommentera. Ni får helt enkelt vänta och se vad vi hittar på med hydrauliken!”

Annons
Annons
Rulla till toppen