VW e-UP och Audi A3 Sportback e-tron provkörda

I samband med Frankfurtsalongen fick vi provköra sprillans nya elbilen Volkswagen e-Up samt lika nya laddhybriden Audi A3 Sportback e-tron. Båda utlovar sanslöst billiga bränslekostnader, men hur är de att köra?

vw e-up prov test volkswagen

Volkswagen Up har vi berömt i tidigare tester - så vad kan gå fel? Övergången till eldrift är förstås ingen liten sak och fullständig provkörningsrapport av e-Up får du i nummer 21-2013 av auto motor & sport. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

För min egen del pendlar jag mellan två ytterligheter när det gäller bilkörning. Antingen ska det vråla, spinna långa streck i asfalten och vara allmänt häftigt – eller så ska det gå tyst och bekvämt. Ibland bus, ibland avslappnad transport från punkt A till punkt B – helst med bra lyssning i högtalarna.

Bilen på bilden ovan är inte mycket bus, men det är en av Volkswagens två nya elbilar – VW e-Up. Ni som läst om elbilen här på auto motor & sport vet att e-Up blir marknadens hittills snålaste modell med en förbrukning på 11,7 kWh per 100 km. Nissan Leaf drar till exempel 17,3 kWh för samma sträcka.

Om vi leker lite med siffrorna och tänker oss att man har två mil enkel resa till jobbet, samt att elpriset för enkelhetens skull är 1 krona/kWh, då innebär det att e-Up fixar veckopendlingen för endast 25 kronor. Motsvarande siffror med en bensindriven VW Up skulle ge ett bränslepris per vecka på 140 kronor.

Volkswagen e-Up kan alltså bli en riktig sparbössa, samtidigt som miljösamvetet blir lite bättre för bilägaren. Men är det den enda njutningen bakom ratten – vetskapen att man sparar pengar och miljö? Nejdå, VW e-Up väldigt rolig att köra. Starten från stillastående är otroligt mjuk och kraften byggs upp med en tystnad som jag aldrig tidigare upplevt i en bil. Phaeton och Phantom inräknade.

Eftersom elmotorn levererar sin kraft blixtsnabbt och vid vilket varvtal som helst blir gasresponsen snabb, om man vill rycker det till bakåt i nacken vid full gas. Lite bus ändå, trots allt. Detta utan att försaka någon komfort, som är lika bra som i vanliga VW Up.

Audi A3 Sportback e-tron

Audi A3 Sportback e-tron går att ladda i ett vanligt ladduttag, eller vid en speciell laddstolpe med högre amperestyrka. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Med på provkörningen fanns också Audi A3 Sportback e-tron, den nya laddhybrid som ska börja levereras till kund sommaren 2014.

Eftersom Audi A3 Sportback e-tron är klassad som laddhybrid får den en väldigt gynnsam mätnorm och förbrukningssiffrorna är häpnadsväckande 1,5 l/100 km med ett CO2-utsläpp på endast 35 g/km. Det innebär att Audi A3 Sportback e-tron får supermiljöbilspremien på 40.000 kronor, vilket gör budgetkalkylen ännu mera attraktiv. Om nu inte regeringen tar bort denna förmån till nästa sommar.

Sådana förbrukningssiffror är svåra att överföra till verklighetens körning. Om man färdas längre sträckor blir bensinförbrukningen ungefär som hos en vanlig Audi A3 med 1,4 TFSI motor. Men kör man mestadels kortare sträckor kan de ske helt med eldrift, eftersom körsträckan på batteri är fem mil.

Med på provkörningen i Audi A3 Sportback e-tron hade vi projektledaren Alexander Pesch som jobbat med hybridteknik hos Audi i sex år. Pesch berättade hur Audi A3 Sportback e-tron utvecklats, vilka problem man stötte på och hur länge man kan förvänta sig att batteripaketet ska hålla.

All denna information ska vi bjuda på i nummer 21-2013 av auto motor & sport, tillsammans med en fullständig provkörningsrapport. Missa inte nummer 21-2013.

Det här är bilmodeller som jag skulle kunna tänka mig att köpa.
137
49