Volvos designchef: ”Hoppas som f-n”

Volvos nya designchef Thomas Ingenlath är ingen vän av svulstiga linjer och effektsökeri. Stilfullt, åtråvärt och vackert är ledorden i designarbetet. När vi frågar om elegansen är på väg tillbaka inom bildesign får vi ett tydligt svar: ”Det hoppas jag, ta mig f-n!”
Annons

Volvos designchef:

Sedan ett år är Thomas Ingenlath designchef hos Volvo Personvagnar och där kastades han rakt in i hetluften. Nya generationer av Volvo XC90, V70 och S80 ska tas fram. Konceptbilen Volvo Concept Coupé är den första försmaken på vad som komma skall och vi fick en pratstund med Thomas Ingenlath när Frankfurtsalongen öppnade.

Thomas Ingenlath kommer närmast från VW Group där han medverkat i utvecklingen av ett flertal modeller. Däribland Skoda Yeti, Roomster, Fabia och Octavia men också konceptbilar som mittmotorvagnen Volkswagen BlueSport Concept och futuristiska pendlarbilen Nils Concept. Dessa bilar ger en viss fingervisning om stilen Ingenlath bär med sig, men Volvo Concept Coupé var ändå något helt nytt.

auto motor & sport: Reaktionerna på Volvo Concept Coupé har överlag varit positiva hos våra läsare. Vilka kommentarer har ni fått?

Thomas Ingenlath: Jag är väldigt glad för det mottagande som Concept Coupé har fått och jag gillar verkligen ”ansiktet” på bilen. Jag har en grupp kollegor som jag litar på och brukar fråga, de har varit fantastiskt positiva och det har även de flesta andra varit. Så visst, jag är mycket glad att vi kan ställa ut Concept Coupé här i Frankfurt tillsammans med våra uppgraderade modeller men jag ser lika mycket fram emot de kommande, helt nya Volvomodeller som vi har på gång de närmaste åren.

Grillen har blivit mera tredimensionell, det gillar jag. Och strålkastarna ger en ny, optisk signatur för Volvo. Mitt arbete handlar inte så mycket om att ändra Volvo, utan förstärka de värden som redan finns och göra de synliga. Det riktigt nya är ”Daylight signature”, det vill säga utseendet på varselljusen, något som inte varit så framträdande hos Volvo förut.

Volvos designchef:

auto motor & sport: Peter Horbury berättade en gång att ”Säkerhet är inte så sexigt, men du är väldigt tacksam att du körde en Volvo den dagen man kan gå på egna ben från en olycksplats istället för att ligga i en ambulans”. Hur vill du kommunicera säkerhet hos Volvo?

Thomas Ingenlath: Det är viktigt för oss att kunden förstår – och det är något helt grundläggande för Volvo – att varumärket Volvo står för säkerhet. Jag håller bara delvis med Peter om det där med sexighet för jag anser att säkerhet är en mycket viktig del av hur du som bilägare känner dig känslomässigt bunden till din bil. Säkerhet är inte ”sexigt” men det representerar ändå väldigt starka känslor för bilen. Jag är själv pappa och som familjefar har det en enorm, känslomässig betydelse för mig att jag kör min familj i marknadens säkraste bil, i en Volvo.

Sen måste vi idag lägga en vidare betydelse i ordet säkerhet. Det betyder omsorg om miljön, hur bra du mår själv och hur du kör din bil på ett säkert sätt. Ta det här med information, till exempel, som sköljer över oss i ett överflöd. I en bil ska du endast få den viktigaste informationen och direkt förstå vad som krävs i varje situation, inte bli distraherad. Det är den moderna versionen av säkerhet och även där kommer du in på känslomässigt viktiga områden. Volvo är på precis rätt ställe just nu, det är mycket tursamt för mig som designer. Vi behöver inte skapa en trend, vi lever mitt i den med säkerhet, hänsyn till miljön och att bilen som en del av ditt liv, din familj.

auto motor & sport: Vad var det första du började jobba med när du kom till Volvo förra året?

Thomas Ingenlath: Strålkastarna, och grillen. Själva ansiktet. Ansiktet är alltid det viktigaste, det första intrycket som måste bli rätt. Där får man inte fumla och hamna fel. På det området kan jag säga att det för mig som nykomling var det en fördel att komma utifrån, för jag såg tydligt vad Volvo står för – mina ögon var inte grumlade av ha arbetat inifrån Volvo.

Volvos designchef:

auto motor & sport: Ibland brukar vi skoja om att Volvo inte borde styras av svenskar, för vi har en helt annan syn på varumärket än man har utanför Sverige, i resten av världen.

Thomas Ingenlath: Kanske det, men mina undersökningar bland mina kollegor runt om i världen visar att olika regioner har en väldigt likartad uppfattning om Volvo. Tar du Europa, Asien, Nordamerika, var du vill, så är bilden av Volvo densamma. Det är ganska fantastiskt, det kan man inte säga om alla varumärken. Samtliga betonade egenskaper som säkerhet och snygg, skandinavisk design. Sen måste man förstås ställa sig frågan: hur går vi vidare med detta i framtiden? Det är den viktiga frågan som är lätt att ställa men inte lika lätt att svara på.

auto motor & sport: Nu när du fått reaktioner på Volvo Concept Coupé under snart två veckor, vad är summan av kommentarerna? Vaknar du upp på morgonen med ett leende på läpparna?

Thomas Ingenlath: Ha-ha! Jo, jag är väldigt glad för det positiva bemötande. Men när jag vaknar upp på morgonen är jag ytterst medveten om de utmaningar som väntar oss. Mitt fokus just nu ligger hos de kommande modellerna, de som är på väg de närmaste åren. Concept Coupé är bara en liten del i vägen framåt och visst är jag lite spänd inför det som väntar, men förhoppningsvis också mera trygg vartefter som tiden går.

Volvo ska stå för skönhet, stil och elegans – vara något som kunden verkligen åtrår och är beredd att betala för. Jag blev väldigt glad för en del av de kommentarer vi fick efter att den första bilden släpptes ut konceptbilen, den som man bara ser sidan av fronten. Den bilden gav de positiva associationer som jag hoppades på.

Volvos designchef:

auto motor & sport: Är elegans på väg tillbaka inom bildesign?

Thomas Ingenlath: Det hoppas jag, ta mig f-n! Jag anser att det är helt nödvändigt när man ser en del av de nästan groteska bilar som gjorts den senaste tiden. Det är för mycket linjer, för mycket av allt för att väcka reaktioner. Det har blivit en tävling i uppmärksamhet, den ska vi inte ge oss in i.

auto motor & sport: När du säger ”groteska bilar”, vilka tänker du på då?

Thomas Ingenlath: Nej, jag tänker inte peka finger och nämna några namn. Men bilar kan inte hela tiden bli bredare, högre, skarpare, tuffare, mer, mer, mer hela tiden. Att vår Concept Coupé fått så positiv respons beror mycket på att den är stilfull och ren, utan att vara belamrad med en massa attribut.

auto motor & sport: Apropå konceptbilen så tycker jag till exempel att ratten inte ser speciellt mycket ut som ”koncept”, snarare som något ganska nära serieproduktion.

Thomas Ingenlath: Rattens design är något som vi jobbat med och… (tystnad i några sekunder) …är ganska nära färdigt skick, helt rätt, he-he.

 

Därmed var vår korta intervjutid slut men på väg till nästa möte berättar Thomas Ingenlath att Volvo planerat ytterligare två konceptbilar och dessa ska visas innan den färdiga versionen av nästa generation XC90 (som blir först ut på Volvos nya plattform). Volvo XC90 visas sannolikt nästa höst, eventuellt på Parissalongen 2014, men några datum är inte bestämda i nuläget.

De två kommande konceptbilarna ska – precis som Volvo Concept Coupé – ge prov på ny design, ett kommande formspråk. Ingen av de tre konceptbilarna är en ”försmak” av de nya modellerna, Coupé Concept ska alltså inte ses som nästa Volvo C70. Och kommer det ett suvkoncept, vilket verkar rätt troligt, blir det inte heller en försmak av nästa generation Volvo XC60 eller XC90.

Volvos designchef:
Annons
Annons
Rulla till toppen