Att ta fram en helt ny bilmodell är extremt dyrt, och biltillverkarna letar hela tiden efter nya sätt att komma undan lite billigare. När Audi skulle lansera den nya B8-generationen av A4 beslutade Volkswagenkoncernen att fortsätta sälja den äldre B7-generationen – under namnet Seat Exeo.
Spanska Seat har ju länge haft ekonomiska problem, och Exeo blev ett utmärkt sätt att utnyttja teknik och tillverkningsutrustning som annars skulle ha skrotats.
Under onsdagen nåddes vi av beskedet att Seat slutar sälja kombimodellen Exeo ST i Sverige. Sedan modellen lanserades har bara 170 bilar sålts på den svenska marknaden. Det finns fortfarande en del exemplar ute till försäljning på nätet, och det är definitivt prutläge. I Spanien säljs modellen under namnet Exeo Last Edition för 186.000 kronor.
Nu när Exeo läggs ned hoppas Seat istället på den betydligt modernare Leon, som också kommer i kombiversion – då under namnet Leon ST. Den baseras på den nya MQB-tekniken, vilket bland annat betyder större utrymmen och lägre vikt jämfört med föregångaren. Kombimodellen har ett bagageutrymme på 587 liter – större än Volvo V70, som rymmer 575 liter.
- Seat Exeo från början till slut
Audi A4 lanserades i ny generation 2000, under namnet B6…
…och modellen fick en minimal uppdatering 2002, i väntan på…
…den helt uppdaterade modellen av Audi A4, som lanserades 2005 och gick under namnet B7.
B7-modellen av Audi A4 låg sedan till grund för Seat Exeo, som lanserades 2009…
…och som i sin tur ansiktslyftes 2012, bland annat med nya led-strålkastare.
- Bildgalleri: Seat Exeo facelift