Bilarna som gjort tidernas värsta magplask

Hur mycket pengar kan man förlora på en bilmodell? Ganska mycket, visar en undersökning som Bernstein Research gjort där man listar de absolut värsta flopparna i Europa. Smart leder ligan överlägset när det gäller den totala förlusten och inte oväntat är det Bugatti Veyron som VW förlorat mest på, räknat per bil.
Annons

Bilarna som gjort tidernas värsta magplask
Listan över de tio värsta flopparna innehåller många nollor, som vi ser. Den ekonomiskt sett allra värsta bilmodellen är Smart Fortwo, första generationen.

Analysföretaget Bernstein Research har gjort en undersökning för att hitta den europeiska bilindustrins värsta floppar. Dålig försäljning och dålig ekonomi brukar höra ihop men Bernstein Research har försökt göra en samlad bild av utveckling, tillverkning och försäljning för att se vilka bilmodeller som orsakat de största förlusterna för sina tillverkare.

Några av bilmodellerna är inga överraskningar. Att VW Group förlorar pengar på de drygt 400 Bugatti Veyron som byggts inser alla – däremot är kanske beloppens storlek förvånande. För att täcka kostnaderna borde en Bugatti Veyron kosta 5,6 miljoner euro, istället för den rabatterade summan på jämna en miljon euro som bilen kostar. VW Group har alltså förlorat 41,5 miljoner kronor på varje Veyron som man sålt!

Bugatti Veyron var ett prestigeprojekt som styrelseordförande Ferdinand Piëch drev igenom. En annan av hans favoriter, Volkswagen Phaeton, utmärker sig också på listan. Närmare 18 miljarder kronor har VW förlorat på Phaeton-projektet och utslaget per bil blir det strax över en kvarts miljon kronor.

Bilarna som gjort tidernas värsta magplask
Bugatti Veyron kostar en vacker slant, men ändå är den kraftigt rabatterad av VW Group. Kostnaden för att bygga en Veyron är 5,6 miljoner euro, enligt Bernstein Research. KLICKA FÖR STÖRRE BILD

Om förlusterna för Veyron och Phaeton kan man säga ”att det drabbar ingen fattig, i alla fall”. Värre var det för Jaguar som förlorade 15 miljarder kronor på floppen X-Type, eller Renault som såg elva miljarder kronor rinna iväg i försöken att övertyga marknaden med den udda lyxbilen Vel Satis.

Men den överlägset största floppen, ekonomiskt, bland så kallat vanliga bilmodeller är Smart Fortwo. Mercedes ”ärvde” Smart och hade man fått styra från början hade nog inte förlusterna blivit så stora, totalt 30 miljarder kronor. 750.000 Smart Fortwo (första generationen) byggdes mellan 1998-2006 och utslaget per bil blev förlusten 40.000 kronor, enligt Bernstein Research.

Och nästa gång du ser den relativt ovanliga Peugeot 1007 på någon gata kan du komma ihåg att just den bilen kostade företaget 140.000 kronor i förlust – inte lite med tanke på att nybilspriset i Sverige var 152.900 kronor.

Ska man hitta något positivt i denna ”värstinglista” är det Mercedes A-klass, en bilmodell som vi alla vet fick en ovanligt dålig inledning på sin lansering. Försäljningen gick dock hyggligt och mellan 1997-2004 sålde Mercedes 1,2 miljoner A-klass.

Förlusten för hela projektet blev drygt 15 miljarder kronor men eftersom Mercedes sålde så många bilar blev förlusten endast 13.000 kronor per såld A-klass. Lite högre pris på A-klass så hade affären gått ihop för Mercedes, alltså.

   

Annons
Annons
Rulla till toppen