Rolls-Royce Wraith: För lorden som kör själv

Den nya coupémodellen är kanske den första Rollsen som faktiskt ska köras – inte bara åkas. Vi får en provtur!
Annons

Rolls-Royce Wraith: För lorden som kör själv
Coupéversionen av Rolls-Royce Ghost heter Wraith. Låt dig inte luras av tjänstevikten på nästan 2,4 ton – detta är en riktigt snabb bil.

Provkörd: Rolls-Royce Wraith

Motor och växellåda
V12, dubbla turbo, 632 hk vid 5.600 r/min, 800 Nm vid 1.500 r/min. 8-stegad automatlåda, bakhjulsdrift.

Mått och vikt
Längd/bredd/höjd 5.269/1.947/1.507 mm, axelavstånd 3.112 mm, tjänstevikt 2.360 kg.

Prestanda
0–100 km/h 4,6 sek, toppfart 250 km/h, ECE-förbrukning 14 l/100 km.

Prisca 2.600.000:–

Den nya ”instegsmodellen” i Rolls-Royce-programmet, Ghost, är förstås långt ifrån billig. Men eftersom mycket av tekniken kommer från BMW 7-serie blir den ändå någon miljon billigare än storebror Phantom.

Nu finns också en coupémodell baserad på Ghost. Nya Wraith kan vara den första Rolls-Royce-modellen någonsin som faktiskt är till för att köras – inte bara åkas.

Alla klassiska Rolls-Royce-egenheter finns kvar, som de bakhängda dörrarna, en maffigt lång motorhuv och, självklart, en interiör som slår allt annat på marknaden. Hantverkskänsla blandas med stil och prakt som ingen annanstans.

Som om inte det vore nog har Rolls-Royce Wraith den starkaste motorn som märket någonsin erbjudit – en dubbelturboladdad V12 på 632 hästar. Tiden när Rolls-Royce inte avslöjade effektsiffran, utan bara angav ”tillräckligt” med kraft, är alltså förbi.

Rolls-Royce Wraith: För lorden som kör själv
För livsnjutare som inte är ute efter sportchassi och R-däck är Rolls-Royce ett utmärkt val. Bilen går förstås att anpassa precis efter köparens önskemål. Mattrosa lackering och orange interiör? Varför inte!
Rolls-Royce Wraith: För lorden som kör själv
Även om Rolls-Royce-kunderna har rykte om sig att vara konservativa är Wraith allt annat än gammalmodig. Infotainmentsystemet känns igen från BMW och har till och med touchkontroll.

Tro det eller ej, men den här 2,3 ton tunga coupéklumpen tar sig till 100 km/h på 4,6 sekunder. Vridmomentet på 800 Nm finns tillgängligt redan vid 1.500 r/min och Wraith har dessutom den trevliga och 8-stegade automatlådan från ZF. Passar motorkaraktären perfekt och anpassar sig också efter kurvor och höjdskillnader, med hjälp av navigationssystemet.

Även om Wraith är mer förarfokuserad än någon annan Rolls-Royce-modell kränger det ändå ganska friskt vid kurvtagning, och bromsarna är färdiga efter några varv runt Goodwoodbanan. Men bilen kommer helt till sin rätt på en långtur genom ett höstblekt Europa, med franska kusten som slutmål.

Att anlända i stil kostar, förstås – närmare bestämt 2,6 miljoner kronor. Men det är ändå ett kap jämfört med den större Rolls-Royce Drophead Coupé, och bara de där mjuka, djupa och ulliga golvmattorna är värda hälften av inköpspriset.

Text: Heinrich Lingner/auto motor und sport

Film: Fredrik Huldt kör Rolls-Royce Ghost
TV: Peter Ternström kollar in Rolls-Royce Wraith

Annons
Annons
Rulla till toppen