Peugeot 208 får sänkt pris och ny dieselmotor

Lilla Peugeot 208 har seglat upp som en av de ”stora” bilarna i Sverige i sitt segment. Peugeot Sverige sänker nu priset på populära trepipen 1,2 VTi med 82 hk och introducerar en starkare, miljöklassad 1,6 e-HDi diesel som ger 92 hk.
Annons

 

Att sälja småbilar innebär en stenhård konkurrens där kunden oftast har blicken fixerad vid en enda sak: priset! Medvetna konsumenter vet att man bör göra en ekonomisk kalkyl med en bredare bild och väga in utrustningsnivå, driftkostnader, service, skatt, försäkring och inte minst värdeminskningen. En ”billig” modell verkar kanske attraktiv men kan tappa mycket i andrahandsvärde och den dolda kostnaden upptäcker man först när det är dags att köpa nästa bil.

Men priset är förstås fortfarande viktigt och nu justerar Peugeot Sverige ner listpriset på populära småbilen 208. Peugeot 208 femdörrars Active med 82 hk 1,2 VTi lanserades i april 2012 med listpriset 144.900 kronor. Sedan införde Peugeot Sverige ett ”kampanjpris” på 134.900 kronor, alltså en rabatt på 10.000 kronor.

Höstens nyhet är att Peugeot Sverige nu sänker listpriset ännu en gång på denna modell till 129.900 kronor – en sänkning med 15.000 kronor från utgångspriset.

Just den trecylindriga, 82 hk starka 1,2 VTi har visat sig vara det mest populära motoralternativet i Sverige, 54 procent av 208-kunderna väljer denna bensinmotor. De som gillar trepipen ska snart få två nya alternativ som med turbohjälp ger 110 respektive 130 hk i Peugeot 208.

Men intresset för snåla dieselmodeller är fortsatt stort och Peugeot har därför valt att tillföra ett starkare alternativ i 208:an, 1,6 e-HDi med 92 hk. Förbrukningen är 3,4 l/100 km och CO2-utsläppet 87 g/km, vilket innebär att modellen fortfarande klassas som miljöbil i Sverige. Priset för femdörrars 208 1,6 e-HDi 92 hk i Active-utförande börjar vid 154.900 kronor.

Sedan lanseringen 2012 har det sålts närmare 4.000 Peugeot 208 i Sverige och modellen står för 20 procent av Peugeots försäljning – vilket gör den till varumärkets viktigaste modell.

Marknadsandelen totalt i Sverige för Peugeot 208, hittills under 2013, är 0,96 procent – tillräckligt för 28:e plats i nybilslistan. I småbilssegmentet har Peugeot 208 en marknadsandel på sju procent. Målet är att öka den siffran till tio procent och närma sig svenska storsäljare som Renault Clio (14:e plats), Toyota Yaris (15:e plats), Skoda Fabia (17:e plats) och VW Polo (22:a plats). Mer information finns i Peugeots pressrelease (klicka för att ladda hem som pdf-dokument).

Uppdaterade priser på Peugeot 208 femdörrars

1,2 VTi 82 hk Active 129 900 kr

1,2 VTi 82 hk Allure 144 900 kr

1,6 e-HDi 92 hk Active 154 900 kr

1,6 e-HDi 92 hk Allure 174 900 kr

Active innebär bland annat elinställbara och eluppvärmda sidobackspeglar, multifunktionsratt, färddator, dimljus fram, AC luftkonditionering, delbart baksäte, farthållare med fartbegränsare.

Allure innebär bland annat sportfront med färganpassade stötfångare och kromdetaljer i grillen, kromlister runt sidorutorna, strålkastare med LED-ljus, sportstolar fram, höjdjusterbart passagerarsäte, läderklädd multifunktionsratt och växelspaksknopp med aluminiuminlägg, LED interiörbelysning, 16 tums aluminiumfälgar, regnsensor, avbländbar innerbackspegel, klimatanläggning, kylt handskfack, pekskärm, sex högtalare, USB, Bluetooth, hands-free och audiostreaming, tonade rutor.

   

Annons
Annons
Rulla till toppen