Provkörd: Volkswagen Cross Up
Motor och växellåda
R3, 75 hk vid 6.200 r/min, 95 Nm vid 3.000 r/min. 5-växlad manuell, framhjulsdrift.
Mått och vikt
Längd/bredd/höjd 3.563/1.649/1.516 mm, axelavstånd 2.420 mm, tjänstevikt 996 kg.
Prestanda
0–100 km/h 14,2 sek, toppfart 167 km/h, ECE-förbrukning 4,7 l/100 km.
Pris142.900:–
Volkswagen fick till en riktig fullträff med citybilen Up. Den vann överlägset när vi testade mot tre andra småbilar och vid lanseringen stod det klart att Volkswagen planerade fler varianter på Up-temat.
Därför kommer nu Cross Up. Volkswagen har redan nu flera andra Crossmodeller, som Polo och Caddy, och Up får samma attribut: högre markfrigång och plastpaneler på sidorna. Men någon fyrhjulsdrift är det inte tal om.
Volkswagen Cross Up är 15 millimeter högre än vanliga Up. Det gör inte bilen till någon terrängmästare men insteget blir enklare. Utrymmena är fantastiskt bra och Cross Up ger verkligen ingen småbilskänsla trots kompakta yttermått.
Utrustningen är samma som i High Up, vilket bland annat innebär autobroms, navigationssystem, färgad instrumentbräda och läderklädd ratt. Objektivt är bilen knappast bättre än vanliga Up, men kanske känns den lite tuffare i stadsdjungeln.
Merpriset mot en vanlig Up är 12.000 kronor. Det är ganska mycket pengar för 15 millimeter högre markfrigång. Söker du en fyrhjulsdriven småbil finns Suzuki Swift 4X4, eller roliga Fiat Panda 4X4.
Volkswagen High Up är fortfarande det förnuftiga valet, men Cross Up kanske är helt rätt om grannen redan har en vanlig Up?
Text: Michael Harnischfeger/auto motor und sport
Läs också: Volkswagen e-Golf och e-Up är här på riktigt