Gamlingen Volvo XC90 krocktestad i USA

Den lätt grånade Volvo XC90 må vara pensionsfärdig men säkerhetsnivån är det inget fel på. Amerikanska IIHS har krocktestat Volvo XC90 enligt alla konstens regler och gett modellen högsta möjliga betyg – ”Top Safety Pick+”.
Annons

 

Gammal är äldst, brukar det heta och i det här fallet stämmer talesättet. Pensionsfärdiga Volvo XC90 ska nästa år ersättas med en ny generation och det är på tiden, då modellen lanserades redan 2002. Ändå väljer amerikanska IIHS, ”Insurance Institute for Highway Safety”, att krocktesta gamlingen XC90 enligt deras senaste och tuffaste metod.

Som vi alla vet är frontalkrock det farligaste man kan uppleva, då två bilar träffar varandra med stor kraft i motsatt riktning. Hur väl bilen och klarar sig beror på bilkonstruktörernas säkerhetstänkande – något som vi helst inte vill uppleva men ändå behöver veta.

Testmetoderna för att mäta en bilmodells förmåga att klara en frontalkrock har utvecklats genom åren. Ganska tidigt insåg forskarna att i en verklig situation försöker förarna styra bort från varandra. Det är alltså bara en del av fronten som ska absorbera krockvåldet – en så kallad offsetkrock. När man började testa med offsetkrock visade det sig att rambyggda bilar (som vissa pickuper och amerikanska suvmodeller) var dåliga på att absorbera krockvåldet.

Nästa steg var att göra krockbarriären deformerbar, ungefär som en bilfront absorberar krockenergin vid en frontalsmäll genom att veckla ihop sig.

Det senaste steget som IIHS infört i sina krocktester är att göra barriären mindre. En ännu mindre del av fronten (25 procent mot tidigare 40 procent) måste ta upp krockvåldet och då visar det sig att bilmodellerna presterar helt annorlunda. På engelska kallar IIHS metoden för ”small overlap head-on collision” och provet sker i 40 mph, 64,4 km/h, en relativt hög hastighet.

Enligt IIHS motsvarar den nya testnormen med mindre del av fronten ungefär 25 procent av de cirka 10.000 frontalkrockar med dödlig utgång som inträffar varje år i USA. En stor del av krockvåldet träffar framhjulet som trycks bakåt och kan tränga in i kupéutrymmet där benen på förare/passagerare finns. Testmetoden är tuff, men anses alltså vara högst relevant för att få ner antalet döda i trafikolyckor.

Gamlingen Volvo XC90 krocktestad i USA
Det är bara 25 procent av fronten som träffar barriären, men som vi ser lyckas Volvo XC90 skydda förare och passagerare – även om mycket annat på bilen får stryk. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Förra hösten gjorde IIHS sin första omgång med krocktester där man använde 25 procent offsetkrock. Elva premiummodeller krocktestades och sämst betyg (”poor”) fick Audi A4, Mercedes-Benz C-klass, Lexus ES 350 och Lexus IS 250/350. Dörren öppnades på Audi A4 (vilket nedgraderar säkerhetsbetyget en klass) och mest pinsamt var att Volkswagen Passat förlorade hela sin framdörr i krocken. Bäst betyg (”good”) fick bara två modeller: Acura TL och Volvo S60. Kupén i Volvo S60 var nästan helt oskadad, trots hög hastighet och liten offsetyta.

När IIHS testade gamlingen Volvo XC90 med det nya krocktestet konstaterade man att ”Small overlap collision” gick utmärkt, att det fanns liten risk för personskador i kupén även vid högt krockvåld samt att sidokrockkuddarna utlöste som de skulle. Hela kupéutrymmet behölls i stort sett intakt, vilket förstås minskar risken för skador. IIHS var speciellt imponerade av att Volvo XC90 sett ungefär exakt likadan ut i alla år, men ändå klarade 25 procent offsetkrock galant – något som många andra bilmodeller inte gjort utan att modifieras markant.

Säkerhetsbetyget för Volvo XC90 blir därför det bästa som IIHS kan dela ut, det vill säga ”Top Safety Pick+”. Det är det tredje toppbetyget som Volvo fått, tidigare har Volvo XC60 och Volvo S60 fått samma fina utmärkelse.

 

Källa: IIHS

 

Annons
Annons
Rulla till toppen