OFFICIELL: Nissan GT-R Nismo med 600 hk

UPPDATERAD! Nu är den officiell, värstingen Nissan GT-R Nismo. Toppeffekten höjs med 50 hk extra till 600, vridmomentet ökar till 650 Nm och vikten är bantad med hjälp av stora mängder av kolfiberkomponenter. Alla förbättringarna har lett till en ännu bättre varvtid på Nürburgring – 7:08,69.
Annons

 

Som vi kunde berätta för en dryg månad sedan stängde Nissan av Nürburgring 8 oktober och hade hela banan för sig själv. En kamouflerad Nissan GT-R Nismo filmades av spionfotografer (klicka för att se) och vi gissade att det var ett nytt rekordförsök på gång.

Vi misstänkte då att nya rekordvarvet för ”värstingmodellen” Nissan GT-R Nismo skulle förkunnas på Tokyo Motor Show, och så blev det också. Idag tisdag (19 november) har Nissan lättat på hemlighetsmakeriet och presenterar GT-R Nismo – sannolikt den sista och mest optimerade versionen innan det är dags för generationsskifte om några år.

Längst upp hittar ni filmen som visar nya rekordvarvet för Nissan GT-R Nismo. Längre ner på sidan hittar ni ett stort bildgalleri med 70 högupplösta foton och ytterligare fler filmer från Nissan, bland annat en halvtimmes lång genom gång av hur Nissan GT-R har utvecklats.

Toppeffekten har i V6:an på 3,8 liter har höjts med hjälp av större turboaggregat från GT3-racern och höjt varvregister. Toppeffekten plockas nu ut vid 6.800 rpm istället för 6.400 rpm och de har ökat med 50 hk till 600 hk jämt. Även vridmomentet har ökat något från 627 till 650 Nm. Nissan skulle kunnat gått högre upp i effekt, men begränsade sig för att spara transmissionen.

Chassit har arbetats om på Nissan GT-R Nismo med hårdare fjädrar, grövre kränghämmare och tuffare stötdämpare. De elektroniskt styrda Bilstein-stötdämparna ställs nu till GT-R Nismo i lägena Track, Race och Race Plus (vilket lär vara rejält hårdare än i standardbilen). En större bakvinge ökar nedåtkrafterna till nästan 100 kilo vid 299 km/h.

Bredare 20-tumsfälgar ingår också i Nissan GT-R Nismo, fram sitter 255/40RF-20 Dunlop SP Sport Maxx GT 600 DSST däck – framtagna unikt för GT-R Nismo. På insidan hittar vi Recaro-stolar i kolfiber och en speciell Alcantara-klädd ratt.

Som vi alla vet har Nissan sänkt varvtiderna runt Nürburgring i takt med att GT-R utvecklats sedan den lanserades för sex år sedan. Senaste rekordtiden kördes hösten 2012 då en Nissan GT-R årsmodell 2013 körde runt Nürburgring på otroliga 7:18,6. Samma bil klockades för övrigt för 0-100 km/h på 2,7 sekunder.

 

OFFICIELL: Nissan GT-R Nismo med 600 hk
Missa inte Nisse Svärds ”Japanblogg” där han gör olika nedslag på Tokyo Motor Show. Bland annat rapporterade han direkt från presentationen av Nissan GT-R Nismo. Klicka på bilden för att hoppa till Japanbloggen.

För att nå sitt mål att komma under 7:10 runt Nürburgring utvecklade Nissan en ännu sportigare version av GT-R Nismo, en bil som ska serietillverkas men ännu inte fått ett namn (arbetsnamnet är ”Track Edition”). Det är denna bil som filmades 8 oktober och man ska då ha kört 7:08,69 runt Nürburgring. En av modifieringarna, som syftar till att bättre hantera den ojämna banan, är speciella stötdämpare från svenska Öhlins och något mindre hårda fjädrar.

Enligt koncernchefen Carlos Ghosn, som presenterade bilen i Tokyo under tisdagen, är Nissan GT-R Nismo den snabbaste ”volymproducerade” bilen någonsin på Nürburgring. Tydligen räknar Ghosn inte Porsche 918 Spyder som en volymmodell med sina 918 exemplar.

Leveranserna av Nissan GT-R Nismo ska börja i februari i Japan. Några priser är inte kända. Att Porsche valde att presentera sina uppdaterade och snabbare prestandasiffror på 918 Spyder just nu, inför presentationen av Nissan GT-R Nismo, ska nog inte ses som en ren tillfällighet. Spänningen mellan Nissan och Porsche har pågått under många år och varvtiden för 918 Spyder på 6:57 är ännu så länge ohotad.

   


Annons
Annons
Rulla till toppen