Strax innan de första leveranserna av sin nya superhybrid rapporterar Porsche att man ytterligare har putsat på de prestandasiffror som presenterades tidigare i höstas. Kanske känner man hur McLaren P1 och LaFerrari börjar flåsa i nacken? Med det viktbesparande Weisachpaketet säter nu 918 Spyder sprinten 0-100 km/h på 2,6 sekunder (-0,2 sek), 0-200 km/h på 7,2 sekunder (-0,5 sek) och 0-300 km/h på 19,9 sekunder (-2,1).
”Vi har använt alla våra resurser och gjort vårt yttersta ända fram till nu för att optimera elektrifieringen av 918 Spyder”, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, direktör för 918-projektet.
Optimeringen har även gett förbättringar på accelerationen med enbart eldrift. Om man trycker gasen i botten på sin 918 Spyder ska man nu kunna accelerera 0-100 km/h på 6,2 sekunder (-0,7 sek) utan lokala utsläpp. Med Weissachpaketet kapas accelerationstiden med ytterligare en tiondel.
Även på området förbrukning visar Porsche upp imponerande siffror. För blandad körning uppges 3,1 l/100 km samt CO2-utsläpp på 72 g/km. Med Weissachpaketet är motsvarande siffror 3,0 l/100 km respektive 70 g/km.
För närvarande har 918 Spyder varvrekordet för produktionsbilar på Nürburgrings nordslinga med en varvtid på imponerande 6:57, en tid som varken den brittiske eller italienske konkurrenten (än så länge) kunnat bräcka.
Jämförelsetabellen visar hur 918 Spyder nu närmar sig McLaren P1 i rena prestandasiffror – dock blir båda två rejält frånåkta av Koenigsegg Agera R i accelerationen från 200 km/h och uppåt …
McLaren P1 | Porsche 918 | Koenigsegg Agera R | |
0–100 km/h (sek) | 2,8 | 2,6 | 2,9 |
0–200 km/h (sek) | 6,8 | 7,2 | 7,8 |
0–300 km/h (sek) | 16,5 | 19,9 | 14,5 |
Toppfart (km/h) | 350 | 345 | 420+ |
Förbrukning (l/100 km) | 8,3 | 3,0 | 14,7 |
Koldioxid (g/km) | 194 | 70 | 341 |
Bromssträcka 100–0 km/h (m) | 30,2 | i u | 30,5 |
Samtliga uppgifter är hämtade från tillverkarna.