Volvo gör rekordår efter rekordår i Japan den senaste tiden. Nu är de nästan uppe på samma nivåer som de bästa åren under 90-talet. I år pekar prognosen på 18.000 bilar. Att jämföra med ynka 5 000 bilar för några år sedan. Tillväxten började på allvar under 2010 när S/V60 lanserades.
V40 är en av de allra mest populära ”importbilarna” – som alltså inte är tillverkade i Japan – sedan den lanserades i mars. Japan är faktiskt V40:s näst bästa marknad globalt sett, efter Storbritannien. Enligt Alan Desselss, vd Volvo Cars Japan, kommer de att sälja över 8.000 V40-bilar i Japan i år.
Japan är ett land som gillar kombibilar och efter V40 är V60 är en av de bästa icke-japanska bilmodellerna. Förr var V70 storsäljaren för Volvo, men de japanska köparna har gått ned i storlek. Suvar, likt XC60, är inte alls lika populära. Som jämförelse säljer Volvo V40 bättre än BMW 1-serien i Japan och V60 (utan hjälp av S60) säljer bättre än Audi A4 hittills i år. Inte illa pinkat av Volvo!
Motormässigt är det T4 som går bäst i Japan. Men i mitten på 2014 kommer Volvo att börja sälja dieselbilar här. Framgången med Mazdas Skyactiv-diesel i CX-5 har gjort att japanarna fått upp ögonen för diesel i personbilar.
Men riktigt samma succé som hos Mazda CX-5, med 80 procent dieselandel, tror inte Alan Desselss. ”Vi hoppas på omkring fem procent diesel. Kanske lite mer för XC60.”
Volvo kan nämligen inte dra nytta av extra dragkraft via skattereglerna. Faktum är att när de nya VEA-motorerna lanseras under 2014 får både bensin och diesel-versionerna ta del av en 100-procentigt skatteavdrag som de låga CO2-utsläppen ger. Lanseringen av de nya VEA-motorerna talar för en fortsatt stark uppgång för Volvo i Japan.