Mediadagarna på Tokyo Motor Show är över och innan Nisse Svärd återvänder till kylan i Sverige passar han på att provköra den uppdaterade Nissan GT-R, årsmodell 2014. Vi ringde upp Nisse för att få en direktrapport:
Vad är det för väder i Japan nu, Nisse?
Riktigt fint, faktiskt. 15 grader mitt på dagen och solsken idag.
Vad står på schemat idag?
Idag har vi kört från Tokyo söderut till Sodegaura Forest Racetrack, en ganska nybyggd bana som ligger behändigt nära huvudstaden. Tar en timme att köra hit och vi valde kurviga bergsvägar blandat med öppna landsvägar där det gick att stå på lite mer, även en kort sträcka på motorväg ingick. Vi kör den uppdaterade Nissan GT-R, nya årsmodellen, som man enklast känner igen på LED-lamporna fram och bak.
Vad har du fått för intryck?
Faktum är att nya årsmodellen är lite ”softare” än förut. De elektroniska Bilstein-dämparna har kalibrerats om och i komfortläget är det nu en mjukare färd som erbjuds. Även ljuddämpningen har förbättrats och GT-R är faktiskt riktigt behaglig när man ska köra långt.
Vad nu – Nissan GT-R ska ju vara sportig, vad har hänt?
Lugn, nya Nissan GT-R är precis lika charmig och skarp som den alltid varit. En fantastiskt kompetent bil, på flera sätt. Jag ska gå igenom alla förändringar i detalj i ett kommande nummer.
Hur är det annars, vad har du fått för intryck efter nästan en vecka i Japan?
Det har varit intensiva dagar men det helt dominerande intrycket är att japansk bilindustri visar ett nytt självförtroende. Det är en väldigt positiv stämning, försäljningen går bättre och valutakursen är gynnsam för export från Japan. Sen är det nytt fokus på körglädje och att bilar ska vara roliga – vilket ju vi gillar.
Har du inte glömt en sak? Hur är Nissan GT-R Nismo?
Just det, nu måste jag faktiskt rusa. Det är dags att köra GT-R Nismo på banan. Jag återkommer med en rapport om den också.