Modellen som räddade Lamborghini

Gallardo blev Lamborghinis överlägset mest populära modell och den tillverkades i inte mindre än 32 olika versioner under sina tio år, 2003–2013. Absolut sista Gallardon som lämnade bandet var en LP 570-4 Spyder Performante i ”Rosso Mars”, beställd av en privat samlare.
Annons

Modellen som räddade Lamborghini
Den sista Gallardon som byggdes blev en LP 570-4 Spyder Performante i den röda kulören ”Rosso Mars”. Lamborghini valde att inte behålla bilen själv och den är beställd av en privat samlare. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Det här året har en speciell plats i Lamborghinis historia. 2013 är det år då Lamborghini firade 50-årsjubileum, man kunde fira Aventador nummer 2.000 och i måndags, 25 november, var det dags att ta farväl av Gallardo.

Totalt byggdes 14.022 Gallardo och även om det kan låta dramatiskt i överkant var det Gallardo som ensam som räddade Lamborghini undan undergång.

Tittar man i den historiska backspegeln skapade Lamborghini odödliga ikoner som Miura och Countach, utvecklade av legendarer inom bilindustrin som testförarna Bob Wallace och Valentino Balboni, chefsingenjören Paolo Stanzani, och racebilskonstruktören Gian Paolo Dallara, med flera. Allt givetvis övervakat av grundaren Ferruccio Lamborghini, innan han tappade intresset och lämnade företaget 1973 efter att ha drivit Lamborghini i tio år.

Men även om Lamborghini skapade fantastiska bilar blev de inga storsäljare. Under långa perioder byggde Lamborghini bara några hundra bilar per år, vilket förstås inte var tillräckligt för att uppnå en ekonomiskt trygg plattform. Under de 50 år företaget funnits har man inte byggt mer än 30.000 bilar och Gallardo står alltså för nästan hälften av dessa, byggda mellan 2003–2013.

Lamborghini vandrade igenom flera ägare, Chrysler ägde företaget mellan 1987–1993 och i januari 1994 köptes Lamborghini av indonesiska MegaTech, med Tommy Suharto i ledningen. MegaTech tillsatte en ny företagsledning med före detta Fiatchefen Vittorio di Capua som vd och fick fart på både marknadsföring och försäljning.

Nya Lamborghini Diablo lanserades 1995 och läget såg betydligt ljusare ut, dessutom hade man påbörjat planeringen av en ”Baby-Diablo”. Men 1997 spreds rykten om att MegaTech planerade att flytta bilproduktionen till Indonesien.

I all hemlighet började Vittorio di Capua förhandla med tidigare Audichefen Ferdinand Piëch om ett övertagande och de förhandlingarna gick i lås. MegaTech sålde Lamborghini till Audi 12 juni 1998 och samma år köpte VW Group både Bugatti och Bentley.

Diablo blev en stor framgång med 2.900 sålda bilar och Audis ledning delade åsikten att det måste skapas en efterträdare (Murciélago) men framför allt en ”Baby-Diablo” som kunde bilda basen i försäljningen. Det budgetmål som Lamborghini måste uppnå, enligt Audi, var att sälja minst 1.500 bilar per år. Luc Donckerwolke anlitades som chefsdesigner och det var han som satte sin prägel på både Murciélago och Gallardo.

Hösten 2001 började de första Murciélago att levereras och då var också alla pusselbitar på plats för att skapa den nya Gallardo. Hösten 2002 byggdes produktionslinan i Sant’Agata för att producera nya Gallardo och den första bilen man byggde åkte raka vägen till Genèvesalongen 2003.

Modellen som räddade Lamborghini
Ungefär så här tror vår illustratör Schulte Design att nya Lamborghini Cabrera ser ut, när den premiärvisas nästa år. Datorillustrationen daterar sig dock tillbaka till 2011, så en del kan ha hänt sedan dess. Illustration: Schulte Design. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Lamborghini Gallardo togs emot med öppna armar och orderböckerna fylldes snabbt. Mellan april–december 2003 byggdes 890 Gallardo med hjälp av dubbla skift vid linan.

Tillsammans med 415 byggda Murciélago – 1.305 bilar totalt – började Lamborghini närma sig det uppställda målet på minst 1.500 bilar per år. Nu började en ny era för Lamborghini.

Den taklösa Gallardo Spyder kompletterade utbudet 2005, Gallardo Superleggera kom 2007 och andra generationen Gallardo lanserades 2008. Sammanlagt skapades 32 olika versioner av Gallardo, de sista av dessa var Gallardo Super Trofeo Stradale och Gallardo Squadra Corse.

Till nästa års Genèvesalong, 2014, förväntar vi oss att se Gallardos efterträdare Cabrera. I stora stycken lik sin föregångare och minst lika viktig som Gallardo.

   

Annons
Annons
Rulla till toppen