Så kan bilhandlarna kassera in miljöbilspremien

Svenska miljöbilar går på export – och bilhandlarna tar själva hand om supermiljöbilspremien, som finansieras med skattepengar. Men varken Transportstyrelsen eller Miljödepartementet ser det som ett problem.
Annons

Så kan bilhandlarna kassera in miljöbilspremien
Flera exemplar av laddhybriden Volvo V60 D6 AWD har sålds till Nederländerna – men pengarna för supermiljöbilspremien stannar hos de svenska bilhandlarna.

Den nya supermiljöbilspremien på 40.000 kronor ska öka försäljningen av elbilar och laddhybrider. Men tidigare i november avslöjade tjänstebilsföretaget Ynnor att många bilhandlare behåller premien själva – och säljer bilarna på export.

Miljöbilarna rullar alltså inte en meter på svensk mark, och skattepengarna går ned i bilhandlarnas fickor. Transportstyrelsen kontrollerar inte vad som händer efter att premien betalats ut.

”Ett fordon och dess ägare blir aktuellt för utbetalning av supermiljöbilspremien i samband med att fordonet tas i trafik i Sverige för första gången, oaktat vem som tar det i bruk och vad som därefter sker med fordonet”, skriver Mikael Andersson, pressansvarig på Transportstyrelsen i ett mejlsvar till auto motor & sport.

I den tidigare miljöbilspremien på 10.000 fanns ett krav om att köparen måste stå som ägare till bilen i minst ett halvår innan pengarna betalades ut. Men något sådant krav finns alltså inte vad gäller supermiljöbilspremien.

Så kan bilhandlarna kassera in miljöbilspremien
Mikael Andersson är pressansvarig på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ville dock ha en regel om att premien enbart gäller privatpersoner, och att det skulle finnas en sexmånadersgräns. Men regeringen valde ett annat upplägg.

• Riskerar inte potten för supermiljöbilspremien att ta slut om bilhandlarna tar hand om pengarna?

”Trenden för antalet utbetalningar är just nu vikande och prognosen visar att vi under 2013 kommer att få pengar över. Då är det svårt att argumentera för att bilhandlare gör slut på premien och att andra blir utan”, säger Mikael Andersson.

Så kan bilhandlarna kassera in miljöbilspremien
”Om bilhandlaren kan utöka sina marginaler med 40.000 kronor för en bil som sedan exporteras är det klart att det lockar”, säger Ronny Svensson, vd för tjänstebilsföretaget Ynnor.

Det spelar ingen större roll om miljöbilarna rullar i Sverige eller utomlands, enligt Martin Larsson, som är kansliråd på Miljödepartementet.

”Syftet med premien är att stödja introduktionen av elbilar och laddhybrider på marknaden och därmed indirekt de företag som tillverkar och utvecklar dessa bilar, som Volvo Personvagnar. Supermiljöbilspremien ges till bilar med låga utsläpp av koldioxid. Ur miljösynpunkt spelar det alltså mindre roll om bilarna rullar i Sverige eller i Nederländerna”, säger han.

• Varför togs sexmånadersgränsen bort?

”Efter sex månader är dessa bilar fortfarande dyrare än motsvarande konventionell bil, inklusive avdrag för den värdeminskning som uppstått och 40.000 kronor i premie.”

Läs också: Bilhandlarnas nya guldgruva – dopar siffrorna

Annons
Annons
Rulla till toppen