Tyska polisen får ljudlösa tjänstebilar

Volvo har börjat leverera polisversionen av Volvo V60 Plug-in Hybrid till Tyskland – så nu kan den tyska polisen smyga sig på tjuvarna ljudlöst och utsläppsfritt, så länge jakten inte pågår längre än 5 mil vill säga.
Annons

Tyska polisen får ljudlösa tjänstebilar
Tyska polisen föll pladask för hybridvolvons kombination av teknik, kördynamik och säkerhet. (klicka på bilden för större version)

Volvo V60 plug-in Hybrid har precis startat sin karriär som polisbil i Tyskland, där den federala polisen köpt in två exemplar för utvärdering till städerna Sankt Augustin och Pirna. Bilarna är modifierade för polisbruk av den tyska specialfordonstillverkaren Baumeister & Trabandt.

V60 plug-in Hybrid kombinerar innovativ teknik, höga kördynamik och en unik nivå av säkerhet – tre faktorer som avgjorde vårt val”, sa en företrädare för den federala polisen vid överlämnandet av fordonen hos en Volvoåterförsäljare i Köln.

Trots att den tyska polisens fokus ligger på miljötänkande vid valet av sina nya tjänstebilar så skäms inte Volvon för sig när det kommer till prestanda. Den kombinerade effekten från både dieselmotorn och elmotorn är 283 hästkrafter och det maximala vridmomentet är hela 640 Nm, vilket räcker till en 0-100 km/h-tid på 6,1 sekunder och en toppfart på 230 km/h. Snittförbrukningen uppges till 1,8 l/100 km och den totala räckvidden 900 km, varav 50 km med ren eldrift.

Tyska polisen får ljudlösa tjänstebilar
Är det läge för den svenska polisen att välja det grönare alternativet i Volvofamiljen vid nästa upphandling? (klicka på bilden för större version)

Att leverera bilar till utländska polismyndigheter är ingalunda något nytt för Volvo. Redan i dagsläget går många av de cirka 500-600 polisbilar som Volvo årligen tillverkar på export till bland annat Storbritannien, Belgien, Holland och Schweiz. I Sverige är drygt 85 procent av alla polispersonbilar som säljs en Volvo – och i ett nyligen publicerat test märker XC70 D5 AWD ut sig som klar favorit hos den svenska polisen.

Kanske är det läge för de svenska konstaplarna att vända blicken mot sina tyska kollegor och välja det grönare alternativet i Volvofamiljen när det är dags för nästa upphandling?

   

Annons
Annons
Rulla till toppen