Här är nya Ford Mustang – med turbofyra!

Sjätte generationen Ford Mustang är här och äntligen kan vi grotta ner oss i alla fakta och bilder. Retrodesignen är försiktigt utvecklad och under skalet finns tekniska nymodigheter som ska göra den här bilen till den snabbaste Mustangen någonsin. Men kan entusiasterna acceptera en modern, delad bakaxel – och fyrcylindrig motor?
Annons

 

Efter att ha sålts i mer än nio miljoner exemplar sedan 1964 är det nu dags att presentera den sjätte generationen av Ford Mustang. Den helt nya bilen har en välbekant retrodesign som för det 50-åriga arvet vidare men under skalet hittar vi en hel del nymodigheter. Vad sägs till exempel om fyrcylindriga motorer och delad bakaxel?

Att designa om en storsäljare som Ford Mustang är ett delikat uppdrag. Samtidigt som traditionen ska föras vidare och dragen behöver vara välbekanta måste det finnas nya linjer som gör att Mustangen uppfattas som ny och attraktiv. Proportionerna är välbekanta med den långa huven, sluttande Fastback-taket och det korta bakpartiet.

”Man får ju bara en chans att göra ett första intryck – och när du får syn på den här bilen inser du med en gång att det är en tvättäkta Mustang”, säger Moray Callum, Fords designchef i Nordamerika.

Nya Ford Mustang kommer som både coupé och cabriolet. De som väljer den sistnämnda ska få en välisolerad tygsufflett som dämpar buller och sänker ljudnivån i kupén.

Mustang ska lanseras i Europa och för oss erbjuds Fords välbekanta 5,0-liters V8-motor med 426 hk och 529 Nm. Den kompletteras av den helt nya, fyrcylindriga 2,3-liters EcoBoost-motorn på 309 hk och 407 Nm. Givetvis kommer det starkare V8-versioner senare, det ryktas redan om +500 hk om drygt ett år.

På chassisidan hittar MacPherson-ben fram med dubbla kulleder för att möjliggöra stora bromsskivor. 19-tumsfälgar är standard på båda modellerna. Bak hittar vi en helt ny, delad bakaxel med länkarmar i aluminium.

 

Här är nya Ford Mustang – med turbofyra!
Nu är den här, nya Ford Mustang. Välbekant retrodesign som utvecklats försiktigt, men under skalet hittar vi både fyrcylindriga motorer och delad bakaxel. Klicka på bilden ovan för att hoppa till bildgalleriet med massor av högupplösta foton på nya Mustang.

Den snabbaste Mustangen hittills på bana, trots lägre effekt än GT500, är Boss 302 (vilket Chevrolet bekräftat). Målet med nya Mustangen har varit att överträffa Boss 302 och det har man gjort, men Ford är ännu så länge hemlighetsfulla med detaljerna.

Inredningen är uppgraderad med högre kvalitetskänsla, Sync-systemet med röststyrning och pekskärm ingår. I Europa kan man välja till navigeringssystem med 8-tums färgskärm och en stor musikanläggning med tolv högtalare. Nya Mustang ska även byggas som högerstyrd, för lansering på viktiga marknader som Storbritannien, Australien och Japan.

Prestandasiffror, förbrukning och pris i Europa har vi inte ännu, men vi uppdaterar artikeln allt eftersom det kommer nya uppgifter under dagen. Klockan 13.00 börjar den livesända presentationen av nya Ford Mustang i Barcelona och den kan du följa via sajten ”Go Further” (klicka för att hoppa dit).




   

Annons
Annons
Rulla till toppen