Officiell: Här är nya BMW M3 och M4

UPPDATERAD: Bilderna läckte ut igår men här har du äntligen de officiella bilderna och alla faktauppgifter till nya prestandamaskinerna BMW M3 och M4. Klicka dig fram i vårt högupplösta bildgalleri och titta på filmerna – i maj nästa år finns M3 och M4 hos din BMW-handlare.
Annons

 

Igår onsdag 11 december läckte de officiella bilderna ut på nya BMW M3 och M4. Men idag torsdag är det äntligen dags att ta del av alla uppgifterna kring M3 (fyrdörrars sedan) och M4 (tvådörrars coupé).

Eftersom BMW redan släppt många uppgifter kring M3/M4 blir det lite av en repetition. Som ni alla vet är det en kraftigt omarbetad, treliters turbosexa som vi hittar under den karakteristiska motorhuven på båda modellerna. S55-motorn är baserad på den välbekanta N55-motorn med 84,0 millimeter i borrning och 89,6 millimeters slaglängd – men sen stannar likheterna. Modifieringarna är så omfattande på S55 att BMW betraktar motorblock, topplock, insug, avgas och de flesta invändiga komponenter som ”nya”.

De två turboaggregaten laddar 1,3 bar och har en luft/vatten-laddluftkylare placerad ovanpå motorn. Vikt har sparats överallt och motorpaketet väger 205 kilo, vilket är tio kilo mindre än V8:an i föregående M3. Toppeffekten anges till 431 hk mellan 5.390–7.000 rpm och maximala vridmomentet 550 Nm finns tillgängligt mellan 1.800–5.390 rpm. Turbomotorns vridmoment är ungefär 40 procent högre över det ”användbara området” jämfört med föregående V8-motorn.

Med tanke på vilka g-krafter som BMW M3 och M4 är kapabel till hade man kanske förväntat sig ett torrsumpsystem med separat oljebehållare för motoroljan. Men S55-motorn har konventionell våtsumpsmörjning, dock med ”fack” som ska hålla kvar oljan vid kurvtagning och broms/acceleration.

 

 

Trots den högre effekten är bränsleförbrukningen ungefär 25 procent lägre, åtminstone enligt de officiella uppgifterna. Som vi alla vet kan turbomotorer bli rätt törstiga när effekten används på allvar. Enligt EU:s körcykel är förbrukningen med dubbelkopplingslåda 8,3 l/100 km och med manuell låda 8,8 l/100 km. CO2-utsläppet anges till 194 respektive 204 g/km. Givetvis uppfyller motorn EU6-normen för avgasutsläpp.

Sprinten 0–100 km/h anges till 4,1 sekund för både M3 och M4, detta med den sjustegade ”M Double Clutch” dubbelkopplingslådan. Med sexstegad manuell låda är M3 och M4 bara obetydligt långsammare: 4,3 sekunder till 100 km/h. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

Den manuella lådan har en koppling med dubbla lameller och torrsumpsmörjning för att kyla komponenterna. En nyhet är att den manuella lådan ”blippar” trottelspjället vid nedväxling för att hålla uppe motorvarvet och möta varvtalet på den lägre växeln. Den funktionen fanns bara på dubbelkopplingslådan förut.

En nyhet hos dubbelkopplingslådan ”M Double Clutch” är att det numera går att göra ”rökig burnout” när man använder launch control, den funktionen tillåter en större mängd hjulspinn vid stillastående start.

Kardanaxeln hos BMW M3 och M4 är gjord i kolfiberarmerad expoxiplast, ett material som är både lätt och starkt. Den roterande massan blir lägre med kolfiber, vilket sänker belastningen. Jämfört med tidigare konstruktion är kardanaxeln på M3/M4 40 procent lättare.

BMW:s ”Active M Differential” har förbättrats ytterligare och kan med sitt lamellpaket styra kraften till det hjul som har fäste eller låsa hjulen upp till 100 procent. Antisladdsystemet DSC (Dynamic Stability Control) hjälper föraren att hålla kvar bilen i rätt riktning med sin aktiva momentstyrning. Den som vill ha lite yvigare körstil väljer ”M Dynamic Mode” där systemet tillåter ett visst mått av drifting i kurvorna. Den som känner sig modig kan slå av hjälpsystemet helt, men det sker på ”eget ansvar” som BMW uttrycker det.

Viktbesparingarna har varit omfattande på nya M3/M4 och trots att föregångarna inte var direkt flegmatiska så har BMW lyckats banta bort 80 kilo. Något som gynnar både prestanda och bränsleförbrukning. Även fyrdörrars sedanmodellen M3 har nu tak i kolfiber, det fanns bara på M3 Coupé förut.

 

 

Tidigare i höst släppte BMW alla detaljer om den nya generationen, som börjar säljas våren 2014.

Våra tyska kollegor på tidningen Sport Auto fick en pratstund med M-avdelningens utvecklingschef Albert Biermann, som bland annat berättade om den nya turbomotorn.

”Ingen annan M-modell har utvecklats så genomgående för att användas på bana som nya M3 och M4. Det har inte handlat om att öka effekten, utan om att sänka vikten och skapa ett enhetligt koncept”, säger han till Sport Auto.

BMW M4 får samma aktiva diffbroms och 7-stegade dubbelkopplingslåda som M5 och M6. Den 6-växlade manuella lådan hämtas från gamla 1-serie M Coupé, men har modifierats och väger nu tolv kilo mindre.

Även styrningen är lättare. Den hydrauliska styrningen har ersatts av ett elservosystem som sparar tre kilo. Albert Biermann erkänner att många elservostyrningar saknar rätt styrkänsla, men att viktminskningen till slut avgjorde saken.

”Vi ville skapa den bästa elservostyrningen som du kan köpa för pengar”, säger Albert Biermann.

Den sexcylindriga motorn heter S55 och monteras på produktionslinan i Steyr, inte i München.

”Att vi skulle lämna den gamla sugmotorn bestämdes ganska tidigt. En M3-motor används till fullo bara fem procent av bilens livstid. Resten av tiden är en turbomotor effektivare och den ger bättre prestanda.”

Mer information om BMW M3 och M4 finns i den engelska pressreleasen, går att ladda hem som pdf-dokument genom att klicka på länken.

 

Direktrapport: Vi provåker nya BMW M4
Läs också: BMW M3 och M4 – 10 saker du inte visste

 

 

 

   

Annons
Annons
Rulla till toppen