VW och Renault säljer som smör – och korv

Bilregistreringarna i Europa ökar. Volkswagen Golf Sportscombi går åt som smör i Sahara och Renault kränger Capture bättre än varmkorven på Ikea. Men det är för tidigt att ropa hej!
Annons

VW och Renault säljer som smör - och korv
Golf Variant heter Sportscombi i Sverige. Hur som helst är den en av Europas populäraste bilmodeller.

För första gången på fyra år har bilförsäljningen i Europa visat en positiv utveckling tre månader i rad. De största orsakerna till den spirande bilhandeln i Europa är Volkswagens och Renaults försäljningsframgångar.

Enligt fordonsregistreringar i EU och EFTA ökade antalet bilar med 0,9 procent i november jämfört med tidigare år. I oktober ökade registreringarna med 4,6 procent och i september med 5,5 enligt Industry Association ACEA.

Enligt en analys av Bloomberg kommer ekonomin inom de 17 Euronationerna att växa detta kvartal. En stor del av den ökade bilförsäljningen står två modeller från Volkswagengruppen för, Golf Sportscombi och Skoda Rapid Spaceback. Men även Renault röner stora försäljningsframgångar med sin Captur.

”Jag hoppas och tror att den europeiska bilmarknaden långsamt stabiliseras” säger Alfredo Altavilla, chef på Fiats europeiska verksamhet. ”Att tala om återhämtning är en annan historia” tillade han.

Men man ska inte ropa hej ännu. Även om vi sett tre månader av framgång så är bilförsäljningen fortfarande en av de lägsta sedan mätningarna tog vid år 1990 enligt Quynh-Nhu Huynh, ekonom och statistiker på ACEA.

 

VW och Renault säljer som smör - och korv
Är du sugen på den här läckerbiten? Då är du inte ensam, Capture är en av de mest populära bilmodellerna i Europa.

Förutom november var ”registreringarna för varje månad detta året de lägsta eller näst lägsta som någonsin har registrerats” enligt Quynh-Nhu Huynh.

De enda stora europiska biltillverkarna som visar försäljningsframgångar i regionen är Volkswagen Group och Renault. Volkswagengruppens registreringar i Europa ökade med 3,2 procent i november. Volkswagens eget märke ökade med 0,9 procent när Seat ökade med 9,4 procent och Skoda med 18 procent. Audi minskade med 3,2 procent i Europa.

Renault ökade sina Europaregistreringar med 8,9 procent. 3,2 procents ökning av Renault och hela 30 procents ökning inom Dacia. Toyota ökade med 6,9 procent där Lexus ingår, vilka ökade med 31 procent. Suzuki ökade med 16 procent, Mitsubishi 31 procent och Mazda med 55 procent. Men även om de japanska tillverkarna visade stora ökningar så är volymerna små jämfört med de europeiska tillverkarna.

Jaguar Land Rover ökade med 1,3 procent och Volvo med 7,6 procent. Tappade gjorde PSA/Peugeot-Citroën med 1,2 procent, GM med 3,8 procent och Chevrolet med 8,3 procent. Det sistnämnda kanske inte är så överraskande eftersom GM kommer att sluta sälja Chevrolet på europamarknaden år 2015, för att satsa på Opel.

Fiat tappar 5,8 procent där Alfa Romeo och Lancia står för en stor del av nedgången. Men Fiat hänger inte läpp för det utan planerar att investera nio miljarder euro på nya bilmodeller för den europeiska marknaden. Utöver att få rulle på Alfa Romeo och Maserati ska Fiat satsa på fler varianter av Fiat 500 och Fiat Panda.

Mercedes tappade registreringar med 3,1 procent och BMW med sju procent. Det kompenseras dock mer än väl av stora ökningar i både Kina och USA. Alla de tre tillverkarna i tyska premiumligan ser ut att prestera sin bästa försäljning någonsin när 2013 ska summeras.

Annons
Annons
Rulla till toppen