De högbyggda kombibilarna med ”terrängdetaljer” säljer riktigt bra i Sverige. Många kombiköpare uppskattar den högre markfrigången och bilarna har ofta fyrhjulsdrift.
Volkswagenkoncernen gav sig snabbt in i klassen med Audi A6 Allroad och A4 Allroad. Därefter lanserades också Volkswagen Passat Alltrack, flera Scout-modeller från Skoda och ett antal Cross-modeller från Volkswagen.
Självklart kommer också en Scout-version av nya Skoda Octavia. Bilden här ovan är en illustration, men den visar tydligt hur modellen kommer se ut med något högre markfrigång, skyddande plastdetaljer och en hasplåt framtill.
Skoda Octavia Scout delar förstås tekniken med resten av Octaviamodellerna. Det innebär fyrhjulsdrift från svenska Haldex och ett stort motorutbud. Storsäljarna blir dieseldrivna och får antingen 105 eller 150 hästkrafter.
Officiell premiär för Skoda Octavia Scout blir under våren 2014. Du kan läsa mer om den och Volkswagen Golf Alltrack i ams 1/2014.
- 4 tuffa koncernkonkurrenter
Volkswagen Golf Alltrack
Den nya Golfkombin kommer också i upphöjt utförande med fyrhjulsdrift från Haldex. Det allvarligaste hotet för Skoda Octavia Scout kommer alltså inifrån VW-koncernen.
Premiär: Våren 2014
Skoda Yeti
Fyra år efter premiären får Skoda Yeti att ansiktslyft, och nu är den bättre än någonsin. Prisvärd, praktisk och med ett lite udda designspråk.
Premiär: Säljs nu
Audi A4 Allroad
Allroad-versionen av storsäljaren Audi A4 är betydligt dyrare än Skoda Octavia Scout, men baseras trots det på äldre teknik. En helt ny A4 dröjer till 2015.
Premiär: Säljs nu
Volkswagen Tiguan
Du kan också ta steget upp till en ”riktig” suv med Volkswagen Tiguan. Fördelen är bättre markfrigång och en mer upphöjd körkänsla.
Premiär: Säljs nu