Peugeot 308 SW – knäcker Golf och Octavia?

I somras lanserades helt nya Peugeot 308 och nu är det dags att bekanta sig med kombiversionen – 308 SW. Lastkapaciteten växer på Peugeot 308 SW, liksom längden, vilket gör modellen till klassledande i sitt segment. Till och med Skoda Octavia Combi får det svettigt.
Annons

Peugeot 308 SW – knäcker Golf och Octavia?
Nya Peugeot 308 SW växer åtta centimeter i längd jämfört med sin föregångare, vilket sannolikt gynnar utrymmet för de som sitter i baksätet. Lastutrymmet blir nästan helt plant med fällt baksäte men den lastvolymen vill inte Peugeot uppge ännu. Större än Octavia Combi, kanske? Fler högupplösta bilder finns i bildgalleriet nedan.

I kompaktklassen förs det en tuff kamp om vem som kan erbjuda den bästa och rymligaste familjekombin. Som vi sett under flera år växer en del modeller över i ett ”ingenmansland” som gränsar till mellanklassen där storsäljande bilar som Volvo V70 och Volkswagen Passat fått ny konkurrens.

På Frankfurtsalongen ”testade” vi nya Volkswagen Golf Variant mot lika nya Skoda Octavia Combi (klicka på länken för att läsa mer), båda baserade på VW Groups MQB-plattform men med lite olika axelavstånd. Dessa två ligger högt på försäljningslistan över kombimodeller i Sverige och lastar nästan lika mycket under insynsskyddet – Golf Variant sväljer 605 liter och Octavia Combi 610 liter.

I kombiälskande Sverige kommer det snart en ny, tuff utmanare i form av Peugeot 308 SW – alltså kombiversionen av den helt nya 308:an som presenterades i maj 2013. Nya 308 SW bygger förstås på samma koncernplattform, ”EMP2”, och det innebär att nya kombin är cirka 140 kilo lättare än sin föregångare.

Tittar vi på yttermåtten har Peugeot 308 SW vuxit till 4.585 millimeter i längd, jämfört med 4.253 millimeter för vanliga femdörrars Peugeot 308. Det innebär att nya 308 SW är åtta centimeter längre än sin föregångare. Höjden på nya 308 SW anges till 1.471 millimeter, vilket är något lägre än föregångarens 1.555 millimeter och det ger ett slankare intryck. Bredden är 1.804 millimeter (tidigare 1.815 mm). Nya 308 SW har också lägre rails, lastbågar, på taket men precis som förut erbjuds ett stort glastak som ger en luftig kupékänsla.

Vi får inte reda på så många faktauppgifter om nya 308 SW, Peugeot väljer att vara lite hemlighetsfulla fram till Genèvesalongen där bilen ska få sin publika premiär. Men den mest intressanta måttuppgiften vill man inte undanhålla oss – lastvolymen under insynsskyddet på nya Peugeot 308 SW anges till 610 liter. Alltså samma mått som klassledande Skoda Octavia Combi och något mer än VW Golf Variant. En annan nykomling som också vill vara med i gänget ”kompakta laståsnor” är Honda Civic Tourer som har en uppgiven lastvolym på 624 liter.

De olika drivlinorna till 308 SW lär inte skilja sig mycket från vanliga femdörrars 308 och Peugeot utlovar bland annat en ny BlueHDi-version med 120 hk som ska ge ett CO2-utsläpp på endast 85 g/km. Alla motorer är givetvis Euro 6-klassade.

Två nya turbomatade, trecylindriga motorer på 110 respektive 130 hästkrafter finns med vid lanseringen och den senare kan fås med en ny generation sexväxlad automatväxellåda som alternativ till den sexväxlade manuella lådan. Även den starkare BlueHDi 150 hk kan fås med sexväxlad automatväxellåda.

Nya Peugeot 308 SW sätts samman i fabriken i Sochaux och förses med motorer från fabrikerna i Trémery och Douvrin.

Svenska priser för nya Peugeot 308 SW har vi inte ännu. Föregångaren 308 SW har en prisbild som börjar vid 152.900 kronor och sannolikt lägger man Peugeot 308 SW på en lägre prisnivå än till exempel Golf Variant. Försäljning och leverans av nya Peugeot 308 SW ska börja till våren, till Sverige kommer bilen efter sommaren.

   

Annons
Annons
Rulla till toppen