Lägsta dödstalet sedan andra världskriget

Transportstyrelsen har presenterat preliminära siffror för antalet omkomna i vägtrafiken under 2013 – vilket blev 264 personer. Inte sedan andra världskriget har det dött så få trafiken men det finns också siffror som oroar, antalet döda i mc-olyckor ökade till exempel med en tredjedel under 2013.
Annons

Lägsta dödstalet sedan andra världskriget
Antalet omkomna i trafiken under 2013 blev så lågt att motsvarande siffror inte förekommit sedan åren närmast efter andra världskriget – men då fanns det endast en bit över 300.000 bilar i trafik. Idag är den siffran upp i runt 4,5 miljoner bilar. Foto: Volvo Cars.

Den nedåtgående trenden för antalet döda i vägtrafiken har pågått under många år. Som mest dog 1.313 personer båda åren 1965 och 1966. Men i takt med att bilbälten blev allt vanligare och bilarna mera krocksäkra sjönk dödstalen. 1979 blev första året sedan slutet av 50-talet som antalet döda i trafiken understeg 1.000 personer (928 dog).

Transportstyrelsen presenterade i tisdags preliminära siffror för antalet omkomna i vägtrafiken under 2013 – vilket blev 264 personer. Siffran kan dock justeras senare. ”Bästa” året bakåt i tiden var förut 2010, då det omkom 266 personer. Under 2012 dog det 296 personer, under 2011 omkom 314 personer.

Därmed står det klart att de senaste årens positiva utveckling mot allt färre döda i trafiken är stabil. Inte sedan 1950 (595 döda) har det dött så få personer i vägtrafiken men det året fanns det endast 345.000 bilar i trafik, jämfört med cirka 4,5 miljoner bilar idag.

Antalet cyklister som omkom under 2013 minskade betydligt jämfört med 2012, från 28 till 15. Trots det är det färre än hälften av cyklisterna som använder hjälm. Även antalet omkomna mopedförare minskade under 2013, från åtta till tre personer. Under 2013 omkom 43 fotgängare varav mer än hälften var personer över 65 år (22).

Under 2013 omkom elva barn (0–17 år) i vägtrafiken, vilket är en minskning med 54 procent jämfört med 2007. Tre fjärdedelar av de som omkommer i vägtrafiken är män. Antalet färre dödade i trafiken minskar i ungefär samma takt för män och kvinnor.

Ombyggda vägar har lett till allt färre omkomna i mötesolyckor. Nedgången från 2007–2013 är 62 procent, från 125 till 48 personer.

Allt är dock inte positivt. Antalet omkomna i singelolyckor på motorcykel ökade kraftigt till 20 personer under 2013, jämfört med åtta året innan. Totalt dog 40 motorcyklister under 2013 (31 under 2012).

Även antalet allvarligt skadade ökade under 2013 till 4.681, jämfört med 4.433 under 2012. Det är första gången sedan 2008 som antalet allvarligt skadade i trafiken ökar.

Vägtrafiken i Sverige ökade obetydligt mellan 2012–2013, plus 0,3 procent. Transportstyrelsen konstaterar i sin rapport att riksdagens mål från 2009 – som innebar att antalet omkomna i trafiken skall halveras fram till 2020 – ser ut att kunna uppfyllas. Men för att lyckas är det främst cyklisters hjälmanvändning och hastighetsefterlevnad som måste förbättras, anser Transportstyrelsen.

 

Källa: Transportstyrelsen – ”Trafiksäkerheten i Sverige, Statistik och analys över järnväg, luftfart, sjöfart och väg för 2013

Lägsta dödstalet sedan andra världskriget
Att antalet omkomna minskat så kraftigt beror på ett flertal, samverkande faktorer. Bilarnas säkerhet har blivit mycket bättre, till exempel, och det finns fler vägar idag där trafiken inte kan mötas i samma körfält. Foto: Volvo Cars.

   

Antalet döda i vägtrafiken, 2013–2000

2013 – 264 personer (preliminärt)
2012 – 296 personer
2011 – 314 personer
2010 – 266 personer (exklusive avsiktlig handling, cirka 15-20 fall/år)
2009 – 358 personer
2008 – 397 personer
2007 – 471 personer
2006 – 445 personer
2005 – 440 personer
2004 – 480 personer
2003 – 529 personer
2002 – 560 personer
2001 – 583 personer
2000 – 591 personer

Annons
Annons
Rulla till toppen