Utmanar BMW M4 med högvarvig V8-motor

Trodde du att sugmotorernas tid var förbi? Tänk om! På Detroitsalongen finns nya Lexus RC-F, som utmanar BMW M4 med aktiv aerodynamik, V8-motor utan turbo och inspiration från superbilen Lexus LFA.
Annons

På bilsalongen i Tokyo visade Lexus upp nya RC Coupé. Nu kommer också toppmodellen RC-F – den premiärvisas på Detroitsalongen.

Lexus RC-F blir en direkt utmanare till BMW M4. Det ryktades länge om att Lexus RC-F skulle få hybriddrift, men istället finns en 5,0-liters V8-motor under huven. Tyvärr vill inte Lexus avslöja några exakta siffror än så länge, men RC-F får ”mer än 450 hästkrafter”. Konkurrenten BMW M4 har 430 hästkrafter.

Utmanar BMW M4 med högvarvig V8-motor
Lexus RC-F ger sig in i samma klass som Mercedes C 63 AMG och BMW M4. Den får bland annat aktiv bakvinge, 19-tumsfälgar och fyra avgasutblås.
Utmanar BMW M4 med högvarvig V8-motor
Interiören bjuder inte på några större överraskningar utan ser ut ungefär som i resten av RC-modellerna. Växlingspaddlar är unikt för RC-F.

Lexus hoppar alltså inte på trenden med överladdade motorer för att sänka förbrukningen.

”Vår analys är att en V8-sugmotor är den bästa prestandamotorn. Vi övervägde ingen annan motor, utan ville ha en motor som kunde vara både mjuk vid normal användning och stark på bana. Vi tittade på hybriddrift, och en dag kanske det passar, men just nu fungerar det inte på den här nivån vid konsekvent bankörning”, säger Yukihiko Yaguchi, som är chefsdesigner för Lexus RC-F, till Autocar.

Utvecklingsteamet har hämtat inspiration från toppmodellen Lexus LFA, som inte längre tillverkas. Lexus RC-F får bland annat en aktiv bakvinge, motorhuv och tak i kolfiber (som tillval) och ett ”LFA-inspirerat soundtrack”.
 

   

Annons
Annons
Rulla till toppen